Saturday, January 7, 2012

::Peringatan itu::

Bismillahirrahmanirrahim



Apa yang aku dapat semalam?

Peringatan yang cukup untuk membuatkan aku menangis, kerana hati ini sangat kotor.

Dua tugas manusia:
1. Hamba/abid
2. Khalifah

Abid, hamba. Bukan tatkala bersama manusia aku menunjukkan yang aku ialah hamba, abid kepada Allah. Abid ketika sendirian - tatkala tiada manusia, itulah masanya kita menundukkan diri kita kepada-Nya, menjadi hamba-Nya.

Khalifah ketika keramaian - tatkala bersama manusia, kerana khalifah tugasnya adalah mengajak manusia mengesakan Allah, menjadikan seluruh manusia tunduk kepada-Nya.

bukan terbalik, hanya menjadi hamba dalam keramaian dan khalifah tatkala sendirian, memikirkan apa yang harus dibuat seolah-olah hanya aku sahaja yang memikirkan masalah ummat, sedangkan ketika aku bersama akhawatlah masa untuk memikirkannya bersama-sama

Allah, mudahnya membicarakannya di dalam tulisan namun sukarnya untuk menjadikannya sebahagian daripada kehidupan.

No comments:

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...