Saturday, December 26, 2009

::Abu Jahal tewas di tangan dua pemuda::

Abdul Rahman Bin Auf berkata, “Dalam Perang Badar, aku turut serta dalam barisan kaum Muslimin. Setiap kali melihat ke kanan dan kiri, aku sentiasa melihat ada dua orang anak kecil(remaja). Tiba-tiba salah seorang daripadanya meminta aku menunjukkan Abu Jahal kepada mereka.

Aku bertanya kepadanya; “Apakah yang akan kamu lakukan kepadanya?”

Dia menjawab,”Aku mendapat tahu di banyak mencaci Rasulullah Saw. Demi Allah yang jiwanya berada di tangan-Nya , apabila aku melihatnya aku akan membunuhnya, atau aku akan mati dibunuhnya.”

Aku berasa kagum terhadapnya. Tidak lama kemudian aku melihat Abu Jahal berada di tengah-tengah kaumnya.

Kemudian aku katakana kepada mereka berdua, “Tidakkah kamu dapat melihatnya? Itulah dia orang yang kamu tanyakan kepadaku.”

Seketika itu juga mereka meluru lalu menyambar Abu Jahal serta memberi pukulan pedang. Sudahnya Abu Jahal tewas. Sesudah itu, keduanya pergi menemui Rasulullah dan baginda memberikan harta benda yang ada pada tubuh Abu Jahal kepada salah seorang daripada mereka kerana seorang lagi gugur dalam perang Badar itu.
Dua orang remaja tersebut ialah Muadz bin Amru bin Al-Jamuh dan Mu’awwaz bin Afra’ .

(Ruj: Rahiqul Makhtum, Sejarah Kehidupan Nabi Muhammad SAW, Syaikh Shafiyur Rahman Al-Mubarakfury)
hebatnya pemuda zaman silam. ayuh kita contohi mereka!!

Sunday, December 20, 2009

::gelisah::

sedang sibuk membaca di laptop, tetibe masuk mesej;

"salam, ko apply newcastle n cardif kn? cne? dpt x? kn dh kua kn?"

teruslah hati ni berdebar sgt2...
apalagi, internet tgh on, truslah masuk ke email...
dan tatkala itu, inbox yahoo mail yang kosong sgt mengecewakan...
Ya Allah, tak tahu nak react mcm ne..
sekadar nk menyedapkan hati si pemberi mesej..

"aku dah dpt dr soton...y 2 lg xda lak.."

dan die pun trus menenangkan hati..

"owh,yke. ade la nt tu kot.insyaAllah"

sejauh mana hati ini yakin yang rezeki itu memang telah ditentukan olehNya..
di sinilah keyakinan itu diuji..
dan ya, diakui..
hati ini resah mengenangkan semua itu..
ya Allah, aku mohon kekuatan...

mengenangkan semua ini, teringat ketika bersembang dgn adik2 di KMB,
teringat kata2 sendiri kepada adik2 tersebut..

"bilamana hati kite terasa sedih sebab xdpt sesuatu, maknanya kita sangat2 menginginkannya.. bila kite sedih sebab xdpt result gempak dan kita kata kita dah berusaha sehabisnya..sedangkan kita tahu Allah kira usaha, maksudnya hati ini sgt menginginkan benda tu, dan benda tu semua dunia kan.. maknanya hati ini masih terikat dgn dunia.. hati ini masih mengharapkan dunia..."

kata2 itu terngiang2 di telinga dan kepala..dan inilah yang Allah berikan tatkala memohon ketenangan hati dariNya..

"Dan Allah berfirman, "jgnlah kamu menyembah dua tuhan; hanyalah Dia Tuhan Yang Maha Esa. Maka hendaklah kepada-Ku sahaja kamu takut". Dan milik-Nya meliputi segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada-Nyalah (ibadah dan) ketaatan selama-lamanya. Mengapa kamu takut kepada selain Allah?. Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan"
( An-Nahl; 16: 51-53)

"Ya Allah, letaklah dunia di tgnku dan janganlah Engkau letak dunia dalam hatiku"

Saturday, December 19, 2009

~open your eyes by maher zain~

Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..



video

Tuesday, December 15, 2009

::salam sayang dari seorang adik::

bila aku minta pada Allah sekuntum bunga,
Dia beri aku kaktus yang berduri
bila aku minta pada-Nya seekor rama-rama,
Dia beri aku seekor ulat yang hodoh
aku bersedih........
kenapa Allah tak kabulkan permintaanku??
namun, setelah beberapa lama, kaktus itu pun berbunga, cantik sekali
dan ulat itu pun berubah menjadi seekor rama2, indah sekali
itulah cara Allah, Dia memberi apa yang kita perlukan
bukanlah apa yang kita minta
kerana Dia lebih mengetahui apa yang sesuai untuk kita...

"Setiap bencana yg menimpa di bumi dan yg menimpa dirimu sendiri telahpun ditulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu.Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri"
(Al-Hadid; 57:22-23)


p/s: khas buat kak yana aziz..akak.. na sentiasa sayangkan akak xkire apa pun... bukanlah na menyayangi akak kerana org lain..na dah anggap akak macam akak na... sbb na xpernah ada kakak dan mmg na anggap akak kakak na...

Sunday, December 13, 2009

::kepulangan yang dinanti::



alhamdulillah, akhirnya sampai juga ke rumah setelah hampir seharian mengembara. seolah-olah Dia menyusun segalanya dengan cantik kerana segalanya terletak di tempatnya dengan sendiri.


"....sungguh, rencanaKu sangat teguh"
(Al-A'raf; 7 : 163)


terasa pertolongan-Nya sangat banyak sepanjang tempoh perjalanan untuk pulang ke rumah kali ini. Betapa Dia mudahkan juga untuk kami sampai ke rumah. terima kasih ya Allah.

" ..... barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan membuka jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu"
(At-Talaq; 65:2-3)


selepas selesai solat magrib dan isyak (jamak takdim) dan makan malam, bergegas lah kami (menaiki dua kereta) ke terminal kajang kerana tiket bas adik2 pukul 830 mlm.. alhamdulillah sampai2 je dah kul 8.30, elok2 je utk adik2 tu naik dan berangkat pulang.... walaupun terpaksa bersempit menaiki kereta (seramai 5 org ditempatkan dekat tempat duduk belakang, memang bersempitlah!!) hehe.. teringat pulak kenangan pulang dari masjid sunway, perkara sama juga telah berlaku.. namun hikmahnya, sempat juga kami bermesra, setelah agak lama tidak berbual begitu akibat kesibukan exam dan hal2 yang lain.... (maaf al** jika saya terlalu berkasar dengan awk.. cuma telah agak lama saya tidak begitu, sekadar ingin menceriakan suasana)..


sampai di terminal tu, setelah bersalaman dgn adik2, bergegaslah bersama j**a ke kaunter utk mencari tiket pulang ke rumah... "maaf dik, tiket g ipoh xde mlm ni, pg besok ade la" (olahan mengikut kepahaman sendiri)...hati berbicara sendiri...."xpe, naik train pun leh, insyaAllah"

kami ditinggalkan utk menaiki komuter( ke apa benda ntah tu, xpenah amik kisah beza erl dll) di stesen UKM... mungkin ujian Allah atas kelalaian kami....niat ingin ke puduraya.. lantas membeli tiket ke pudu (setelah berhenti di stesen bandar tasek selatan)... mujurlah dapat mencari teksi dalam masa yang pantas utk ke puduraya... terasa Allah itu dekat, pertolonganNya sentiasa ada bersama2 hamba yang mengharap... sampai di puduraya dalam 1010 mlm dan bas terakhir ke ipoh pada 1030 mlm.. ya Allah, Dia jugalah sebaik2 pemberi pertolongan.. namun, hati ini merisaukan dua sahabat yang akan pulang ke melaka... bas terakhir telah pun bergerak pada 1o mlm.
namun, tanpa berputus asa, terus juga mereka berdua (dan juga j**a) mencari tiket...

"dan jgnlah kamu berputus asa terhadap rahmat Allah. sesungguhnya tiada yang berputus asa drpd rhmat Allah kecuali kamu yang kafir"
(Yusuf; 12: 87)

dan sekali lagi syukur kepada Allah atas nikmatNya yang mencurah2 mlm tu.. dapatlah tiket pukul 1045 mlm... kami pun bersalam2 dan berpesan2 sesama kami.. berpisahlah menuju ke terminal masing2...(sempat juga menelefon seorg lagi sahabat sekadar ingin memberitahu keadaan diri dan mengucapkan selamat tinggal)

"syg, i think ktrg kene tipu, tll now tk de bus pun..n i'm exhausted n pissed of thp moksya"

msg msk pukul 2322.. terasa diri ini sahabat yg jht kerana xsdr msg tu msk lg awl... (tertido di bahu n**a) . pukul 0031 barulah membalas msg tu.. kerana lmbt sgt mendapat reply dri a**q, truslah mendail nombornya... alhamdulillah sgt2 setelah diberitahu bahawa mereka telah bergerak ke melaka...

semua selamat sampai ke destinasi masing2 dengan rahmat dariNya... betapa banyaknya pertolongan yang Dia berikan di saat kami memerlukannya..

betapa cantiknya susunan takdir yang telah Dia aturkan dalam pengembaraan kami satu malam hanya untuk kembali ke pangkuan keluarga tercinta..


"Apabila hamba-hambaKU bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya aku dekat...Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepada-KU...Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-KU, agar mereka memperoleh kebenaran.."
(Al baqarah: 186)





Sunday, December 6, 2009

::terusik::

tatkala suasana sekeliling sibuk memikirkan exam sem 3 yang bakal diteruskan esok,
dengan subjek2 yang heavy yang akan dihadapi...
hati ini terusik kembali, mengenangkan si dia yang pergi meninggalkan kami
ketika kami masih lagi memerlukan belaiannya,
ketika kami masih lagi memerlukan nasihatnya,
ketika kami masih lagi memerlukan bimbingannya..
perginya dia meninggalkan amanat
perginya dia meninggalkan satu harapan..
agar kami terus kuat menghadapi hari2 yang mendatang
agar kami terus berpegang teguh kepada SI DIA yang sentiasa ada bersama2 kami..
namun saat ini, SI DIA mengetuk pintu hati,
melayarkan kembali kenangan suasana pertemuan terakhir kami dengan si dia..
sayunya bila mengenangkan betapa besarnya amanat dan harapan itu..
yang kini sedang cuba untuk kami penuhi..
atas dasar cinta dan sayangnya kami kepada si dia..
yang telah mengenalkan kami kepada SI DIA...
kami merencana, DIA juga merencana..
namun rencanaNYA jugalah yang paling teguh...
dan kami cuba menerima dan berusaha...
sehingga bertemunya kami dengan si dia semula..


"dan Dia (ALLAH) yg mempersatukan hati mereka (org beriman). walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dpt mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka.
Sungguh, Dia Maha Perkasa Maha Bijaksana"
(Al-Anfal , 8:63)


p/s : khas buat kak aisyah ismail yang kini berada di Cardiff.. akak...kami memang sangat merindui akak... nukilan ini tatkala teringat kenangan di bwh tangga dulu...

Saturday, November 28, 2009

::CINTA::


DETIK-DETIK RASULLULLAH S.A.W KETIKA SAKARATUL MAUT
Sebuah kisah tentang cinta, yang benar-benar cinta telah dicontohkan Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap.
Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah, "Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."
Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turut menahan nafas dan tangisnya.Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.
"Rasulullah akan meninggalkan kita semua,"keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia.Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.
Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini."Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.
Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?". "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyatnya sakit maut ini, timpakan saja semua kesakitan maut ini kepadaku, jangan pada umatku."Begitu sekali cinta kasih Rasul kepada umatnya, adakah kita mengasihi Rasul sepertimana beliau sayangkan kita sebagai umatnya?
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.
"Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinar itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Fikirkanlah wahai sahabat- sahabatku sekalian.wajarkah kita menyintai orang lain selain Allah dan Rasul sedangkan itulah cinta utama kita.. jgnkan Allah dan Rasul, cinta ibu bapa juga masih tidak berbalas dengan yang sepatutnya, kini kita serahkan perasaan kasih kite kepada mereka yang bru kita kenal yg tempohnya xsmpai pun 1/4 daripada umur kita????

PEMERGIANMU-INTEAM

(Ya Rasulullah...)

Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan
Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa
Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat
Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu
Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia kan mati akhirnya
Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya
Ya Rasulullah
Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu


video

Friday, November 27, 2009

::kekecewaan seorang sahabat::

ini adalah komen daripada seorang sahabat dripada post sebelum ni.. rse perlu utk diposkan agar menjadi tatapan semua..... rasailah kekecewaan yang terpendam tatkala terasa diri dikhianati..

Anonymous
said...

PERJUANGAN YG DIKHIANATI
(dgn apologi kpd pemilik blog krn menumpang blognye)

teringin melahirkan rasa kecewa.bila ap yg diperjuangkan dikhianati tmn perjuangan sendiri.tergamak sungguh kalian...sedarkah?kamu umpama manikam sahabat sendiri dr blkg.pedih sekali rasenye...kecewa x terungkap lg rasenye.mane pergi perjuangan kita?sudah tewaskah kalian?dlm pejuangan ini,sokongan amtlah penting.tp kamu malah menikam!kenapa?
saya kecewa.tiada siapa yg menjamin perjalanan perjuangan ini akan jd mudah hanya kerana kita berpihak pd yg benar.tp sememangnye yg benar itu perlukan pengorbanan.mana pergi mujahadah?
sudah tewaskah?hanya krn sedikit ujian cinta manusia dr Allah.tewaskah kamu?
lalu,jalan mane yg dipilih?
sesungguhnya syaitan itu adalah musuhmu yg nyata.kenapa masih diturut bisikannya?hina sungguhkah perjuangan ini?knp sanggup dikhianati?
mana silapnya..pd usrahkah?
tidak sama sekali.
tetapi..hatimu yg sakit!
pernah bawa pergi rawatan?atau memang dibiar melarat?penat nk fikir kot...
sahabat,
dunia ini khayalan.jgn terpedaya.janji Allah itu pasti.dan Dia bersama2 org yg berjuang pada jalan-Nya.
inagtlah perjuangan ini mengejar syurga.hakikat hidup kita bukanlah disini.tp, akhirat sana...
bukankah kita hidup utk mati?
kematian adalah bila berpisah roh dr jasad.ia bukan satu pengakhiran tp kita, adalah ruh...sekadar memulangkan jasad yg Allah pinjamkan sekejap utk kita 'bermain2'di dunia.dan kita, adalah ruh...akan balik semula pd Pencipta.
ingat.kita, adalah ruh...bukanlah seperti ap yg kita lihat pd jasad.itu bukan kita.sekiranya kamu memandang kamu sebagai ap yg kamu lihat pd jasad, kamu adalah org yg terpedaya dgn dunia

sedarlah sahabat...aku sayang padamu

Thursday, November 26, 2009

:: renungan bersama~ ::

Cinta sejati hanyalah pada Rabbul Izzati. Cinta yang takkan bertepuk sebelah tangan. Namun Allah tidak egois mendominasi cinta hamba-Nya. Dia berikan kita cinta dengan anak, isteri, suami, orang tua, kaum muslimin. Tapi cinta itu tentu kedudukannya tidak melebihi cinta kita pada Allah, kerana Allah mengatakan,

“Katakanlah! ‘Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, harta-benda yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuwatiri akan merugi dan rumah tangga yang kamu senangi (manakala itu semua) lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik.”

Cinta. Sebuah kata singkat yang memiliki makna yang begitu luas. Walaupun belum ditafsiri secara pasti, namun kewujudan cinta diakui oleh semua orang. Al-Ghazali mengatakan cinta itu ibarat sebatang kayu yang baik. Akarnya tetap di bumi, cabangya di langit dan buahnya lahir batin, lidah dan anggota-anggota badan. Ditujukan oleh pengaruh-pengaruh yang muncul dari cinta itu dalam hati dan anggota badan, seperti ditujukkanya asap dalam api dan ditunjukkanya buah dan pohon.

Prestasi kepahlawanan para pejuang tidak terlepas daripada pengaruh cintanya seorang pemuda kepada pemudi. Umar bin Abdul Aziz berhasil memenangkan pertarungan cinta sucinya kepada Allah daripada cinta tidak bertuannya kepada seorang gadis. Tidak ada yang salah pada cinta. Berusahalah menempatkannya pada tempat, waktu dan posisi yang tepat.

"Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu."

"Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu"

"Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta sia-sia"

"Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada hati-Mu."

"Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu."

"Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu."

"Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu."

"Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu."

"Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu."


"Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu."

p/s : post ini di ambil dri satu tempat tp xigt di mana, cume mengepos kembali kerana dirasakan bersesuaian dengan keadaan. semoga org yg menulisnya diberkati Allah
pesanan dri seorg teman, semoga post ini memberi manfaat kepada yang membaca.
ditujukan khas buat teman2 di KMB
"Cinta kita urusan Dia dan cinta kan Dia urusan kita. Kenape kita nak sibukkan diri dalam urusan Dia sampai kita lupa urusan kita?"

Monday, November 23, 2009

Zu Al-Bijadain- pembeli akhirat dengan dunia


Di celah-celah gunung yang terletak berhampiran Yathrib, dilahirkan seorang bayi lelaki bernama Abdul ‘Uzza bin Abd Naham al-Muzaniy. Dia merupakan anak kepada sepasang suami isteri yang miskin dan Allah telah menjemput ayahnya ketika dia masih lagi belum pandai berjalan. Namun, bayi ini mempunyai seorang bapa saudara yang kaya dan kekayaan itu dilimpahkan kepada bayi tersebut. Abdul ‘Uzza disayangi seperti anak sendiri. Sehinggalah bayi itu meningkat dewasa, dia telah menjadi orang pertama dari kaumnya yang memeluk Islam. Keislamannya dirahsiakan. Harapannya agar bapa saudaranya turut memeluk Islam dan agar keislamannya boleh diumumkan. Lama pemuda mukmin ini bersabar namun pakciknya tetap jauh daripada Islam. Pemuda ini terlepas peluang demi peluang untuk bersama-sama Nabi Muhammad dalam banyak peristiwa sehinggalah dia nekad, walau apa pun akibatnya, dia akan berterus-terang. Tatkala keislamannya diketahui oleh pak ciknya, inilah yang dikatakan kepada pemuda tersebut.

“Saya bersumpah demi al-Lata dan al-Uzza, jika kamu memeluk Islam, saya akan mengambil kembali segala yang telah saya berikan kepadamu. Saya akan serahkan kamu kepada dunia kepapaan. Saya akan biarkan kamu menjadi mangsa kelaparan”

Namun, pemuda itu tetap dengan akidahnya yang mengesakan Allah. Pemuda bani Muzani ini pun berhijrah dengan agamanya kepada Allah dan Rasulnya. Dia segera ke Madinah kerana rindunya yang membuak-buak kepada Rasulullah. Semasa perjalanan itu, pakaiannya terkoyak dua lantas sebahagian dibuat kain lepas dan sebahagian lagi dipakai. Sampai ke Madinah, dia diberi nama Abdullah oleh Rasulullah. Rasulullah berkata,

“Tinggallah berhampiran dengan rumah saya. Kamu menjadi tetamu saya”. Sejak hari itu ,dia dikenali sebagai Abdullah.

Para sahabat menggelarkannya Zu al-Bijadain (pemilik dua kain kasar) setelah melihat pakaiannya dan mengetahui kisah hidupnya.

Sesungguhnya dia meninggal dunia dalam keadaan berhijrah kepada Allah,

berjihad di jalan Allah,

asing dari negeri dan rumah asal,

jauh dari keluarga dan kerabat,

Namun,

Allah gantikan dengan gentian yang jauh lebih baik…..

Para sahabat yang mulia menggali kubur untuknya

Rasulullah sendiri yang turun ke dalam kubur

Kedua tangan baginda yang mulia telah meratakan kuburnya

Abu Bakar dan Umar r.a yang menghulurkan jenazahnya ke dalam kubur kepada baginda Nabi

Abdullah bin Mas’ud yang menyaksikan pengebumian tersebut berkata,

“Alangkah bertuahnya jika saya menjadi pemilik lubang (kubur) ini. Demi Allah, saya kepingin kalaulah saya berada di tempatnya. Saya telah memeluk Islam 15 tahun lebih awal daripadanya”

Sunday, November 1, 2009

kerana satu simpang~

Petang jumaat setelah abis usrah, makan dan solat.... dan setelah selesai tugas menguruskan urusan yang penting petang itu.. kredit to a**q yang sangat2 bertungkus-lumus menguruskan segalanya. alhamdulillah dgn izin-Nya berjaya jugak la selesai tugas kami tu by 6.00 pm... skg tggl kami pula nk kuar.... bergerak la yang tinggal antara kami dalam 9 org... naik la 3 kereta.. ditakdirkan Allah, at**irah naik bersama satu kereta.. J**a naik dengan T*ka*.. al** dan Az**n* naik satu kereta...bergerak la kami sume ke satu tempat dalam perjalanan untuk membina diri sendiri, dan mencari cintaNya...

"A**q, ngantuk... penat sangat~" ngadu kat a**q sebelum kami bergerak keluar dri KMB yang tersyg.... a**q pun jwb.. "xpe awk, nnti kite tido dlm keta jap, rehat kejap utk malam ni nye xtvt"...dalam hati, haah, btol gak, rehat kejap pon jdlah...bergerak la kami semua....

xtau napa, takdir Allah kereta yang mereka naik laju meluncur meninggalkan kami... igtkan tau la jln memandangkan dah ke tmpt tu lebih dri 3X.. bila yang memandu bertanye ttg simpang kat roundabout yang patut di masuk.. ... dengan yakinnye, "akak, masuk 3 o'clock" (dalam hati tyme tu risau sgt, sebab berdasarkan sejarah sebelum ni, sense of direction mmg xde lgsg, apatah lagi suh tnjk jln) tapi ckp dgn confident je... disebabkan keyakinan yang tidak bertempat, perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 10 minit menjadi 2 jam setengah.... bertolak pukul 6 dan sampi 8.30 malam...berhenti solat kat kmb balik.. sebab xde cara lain nk ke situ, kena dri kmb gak.... elok2 masuk waktu isyak.....

cuba memikirkan kembali apakah hikmahnya disebalik peristiwa yang terjadi.... akhirnya dpt la satu konklusi.... mungkin Allah ingin membiarkan hambaNya ini merehatkan badan yang penat sekejap .. bukan lah penat sangat sebab masalah yg hebat mcm nabi Muhammad yang memikirkan masalah umat.. malah bukanlah setiap masa memikirkan masalah2 bahkan memikirkan perkara2 yang tidak menguntungkan dan tidak menambahkan iman... namun luasnya kasih sayang Allah.. betapa Dia mengerti keperluan hambaNya.. perjalanan yang memberi rehat 10 minit dijadikanNya 150 minit utk saya dan a**rah merehatkan diri sebelum mencari-Nya...betapa kasihnya Dia kepada orang yang cuba mencariNya..

"Aku sesuai dengan dugaan hambaKu kepada Ku
dan aku bersama dengannya ketika dia ingat kepadaKu
Jika dia mengingatKu dalam hatinya
Aku akan mengingatinya dalam hatiKu
dan jika dia ingat kepadaKu dalam lindungan khalayak ramai
nescaya Aku juga akan mengingatinya
dalam lingkungan khalayak ramai yang lebih baik
dan jika dia mendekatiKu sejengkal
Aku pun akan mendekatinya sehasta
dan jika dia mendekatiKu sehasta
nescaya Aku mendekatinya sedepa
dan jika dia datang kepadaKu berjalan
maka Aku mendatanginya dengan berlari"

~Hadith riwayat Syaikhani dan Tarmidzi~


benarlah hadith yang nabi sampaikan.. betapa Allah itu maha penyayang...
terasa bahagia sbb Dia masih mengambil berat......

Sunday, October 18, 2009

mcm ne nak jadi baik???



"Wahai anak Adam selama engkau berdoa dan berharap kepada-Ku,
nescaya Aku ampuni segala dosamu yang telah lalu dan Aku tidak pedulikan lagi
Wahai anak Adam jikalau dosamu membumbung setinggi langit
lalu engkau minta keampunan-Ku, pasti engkau Ku-ampuni.

Wahai anak Adam andai engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan sepenuh bumi,
kemudian engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku sedikit pun,
pasti Aku mendatangimu dengan ampunan sepenuh bumi pula"

[HR Tirmidzi]


“Aku bersama sangkaan hamba-hamba-Ku
Dan Aku bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku”

[HR Bukhari]




ni xde kena mengena dgn hadith2 di atas, sekadar ingin berkongsi~



teringat kepada jawapan seorg adik bila ditanya tentang tugas menyampaikan,
"akak, saya nk je ckp, tp saya fikir macam ne lak tanggapan orang pada saya kalau satu hari nanti saya buat apa yang saya larang tu, atau pun saya tak buat apa yang saya ckp tu"

memang itu la yang semua orang fikir, memang itu la apa semua orang rasa...
manusia itu sentiasa lupa, sentiasa melakukan kesalahantapi jika ingin menuggu sehingga layak untuk menegur,alamatnya sampai kiamat la xde orang yang nak buat amal ma'aruf nahi munkar.

teringat pula tajuk usrah Y2 "Macam mana nak jadi baik?"
tajuk yang nampak simple, sampai ade yang memperlekehkan.
jawapan untuk soalan tu sangat mudah,
bila ditanya pada adik2 yang menghadiri kulsem,
jawapan skema, "amalkan islam", "pegang pada Syahadah"
apa pula maksud "baik" tu??
kalau kata macam tu, org bukan Islam ni xbaik la?
orang islam je la yang baik dalam dunia ni.
timbul pula soalan, apa maksud Islam tu sendiri, mcm ne nk amalkan??
nak amalkan apa?
solat, puasa, zakat, haji sume tu dah buat, dah jadi baikla kan..
dah tu islam.. syahadah tu pulak, dah mengucap dan percaya, dah baik la kan..

namun, untuk melaksanakan jawapan2 yang diberi sangat susah.
ada je orang bukan islam tapi baik.. kenapa?
sebab akhlak islamiah itu yang dipegang..
Islam itu sistem, manhaj kehidupan. apa pulak benda ni?
ia ialah satu cara hidup, macam mana nak menjalani kehidupan di dunia.
islam bukan hanya merangkumi ibadah wajib sahaja.
contohnya, jaga masa, adakah itu bukan islam?
sedangkan Allah siap bersumpah demi masa dalam surah Al-Asr.
tak cukup penting lagi ke jaga masa tu? tapi diri sendiri pon dok buang masa, bersembang benda2 xguna(utk diri sendiri sebenarnya) .
kenapa? sebab benda tu bukan ibadah wajib kn? bukan islam.

"tegakkanlah Islam dalam diri, nescaya Islam akan tertegak di dunia"

bila semua org "islam", org yang x "islam" tu akan jadi org pelik. dan secara sendirinya tanpa perlu dipaksa atau ditegur, org pelik ni akan berubah. tanpa perlu sesiapa pun bercakap.

sekadar mengingatkan diri sendiri. tajuk usrah yang best. terima kasih ciah!!!

Tuesday, October 6, 2009

Sekadar merenung langit yang biru~

setelah agak lama tidak menulis
walaupun terasa ingin menulis
tapi seperti tidak mampu untuk menzahirkan
menyusun kata2

Ya Allah, hati ini terasa bersalah
betapa banyaknya amanah yang dipertanggungjawabkan
betapa banyaknya yang meletakkan kepercayaan
namun terasa amanah itu
seperti tidak dijalankan
terasa sangat2 berdosa
bilamana tanggungjawab itu
amanah itu
tidak terpikul seperti yang sepatutnya
sedangkan bibir sering berbicara
perlunya utk terus bergerak
perlunya utk terus menggerakkan
tetapi sekadar berkata
dan terus berkata
"Wahai org2 yg beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yg tidak kamu kerjakan?"
(As-Saff:2)

Ya Allah, aku mohon kekuatan
aku mohon keampunan
atas segala kekurangan
atas segala kelalaian
buat teman2 seperjuangan
buat sahabat2 yg sering menzahirkan sokongan
juga buat guru2 yg menaruh kepercayaan
maafkan diri yang lemah ini
masih belajar dan merangkak
dalam perjalanan yg tiada penghujungnya
dalam mencari sesuatu utk dipegang
dan tempat utk berpaut
maafkan di saat amanah itu terhutang
maafkan tanggungjawab yg tidak tertunai
maafkan semua khilaf dan kelemahan
mungkin merasa telahpun melakukan yg terbaik
walau hakikatnya sering terlalai

maafkanlah
ampunkanlah
nasihatkanlah

dan yang terakhir
~lupakanlah~
(jgn simpan di dlm hati)



p/s: khas buat TM, BERKAT, ISAC

Sunday, September 27, 2009

Menanti cinta datang menyapa~



"Cintailah seseorang itu sekadarnya,
kerana dia boleh menjadi orang yang engkau benci
dan bencilah seseorang itu sekadarnya,
kerana dia boleh menjadi orang yang engkau cintai"
(hadith)

cinta itu fitrah manusia,
tapi persoalannya ialah bagaimana kita menghadapinya
tatkala cinta menyapa...

"dan sungguh perempuan itu berkehendak kepadanya(yusuf).
Dan Yusuf pun berkehendak kepadanya,
sekiranya dia tidak melihat tanda (dari) Tuhannya.
Demikianlah Kami palingkan darinya keburukan dan kekejian.
Sungguh, dia (yusuf) termasuk hamba Kami yang terpilih"

(surah Yusuf : 24)


sekadar ingin berkongsi perasaan
bukanlah salah mempunyai rasa itu,
namun ia juga bukan sesuatu yang patut dilayan
bilamana ia sering difikirkan
muncullah bisikan2 syaitan


"sesungguhnya orang2 yang bertakwa apabila mereka
dibayangi pikiran jahat (berbuat dosa) dari setan,
mereka pun segera ingat kepada Allah,
maka ketika itu juga mereka melihat (kesudahan2nya)"

(Surah Al-A'raf : 201)



p/s : terima kasih kepada kawan2 kerana sudi menjawab soalan2 pelik tatkala hati dilanda gelisah. terima kasih juga atas jawapan2 yang menyedarkan kembali siapakah yang lebih berhak ke atas perasaan ini.

Buatmu ukhti tersyg, terima kasih kerana sudi melayan soalan tersebut. saya xtau awk akn bace post ni ke x tapi jzklh kerana sering mengingatkan saya~





Lelaki sudah xdiperlukan??

ni nukilan amin rox, rse mcm nak share dgn sume org..

SILA KLIK SINI..

Friday, September 18, 2009

Raya??!



Mengenangkan UKCAT yang terjadual 17/9 (semlm)
memang xleh nk wat hwrk lgsg walaupon tertimbun dlm bilik,
Mama dan Abh seolah2 memahami,
membiarkan diri ni membuat latihan2 yang merepek tu..
sempat membantu hanya bab2 memasak dan
tidak menyepahkan rumah(bukan mengemas pon)
Mama siap amik cuti lg nk teman ke penang amik test tu,
namun, rencana Allah, xleh sesapa nk tolak,
mungkin ada sebab Allah rencanakan begitu...
"sorry, ur test need to be rescheduled, the system is not updated"
Ya Allah, xtau nk gambarkan perasaan
setelah menempuh perjalanan selama 2 jam
dari perak ke penang,
terasa cuti yg mama amik sia2
"maafkan nana mama",hati berbicara sendiri

baiklah, tinggalkan UKCAT
hak kepada keluarga masih tidak tertunai
gara2 memikirkan UKCAT
terasa hati mementingkan hal2 dunia
terasa terbazirnya memikirkan benda yang xpasti
teringat buku La Tahzan
jgn memikirkan perkara lepas,
jgn juga memikirkan perkara akan dtg
hiduplah utk saat ini
manfaatkanlah masa yg ada sepenuhnya

~switching mode~ NOW!!


p/s: bukanlah sbb nk raya, tp inilah masa utk bersama keluarga,
mereka mempunyai hak ke atas kita,
tunaikanlah hak itu
(peringatan utk diri sendiri)

Wednesday, September 16, 2009

Bicara Allah buat hamba-Nya

Kenapa ujian seberat ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan dengan kesanggupannya"
(Al-Baqarah : 286 )


Rasa frust ?
"jgnlah kamu bersikap lemah dan
jangan pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang2 yg paling
tinggi darjatnya jika kamu orang beriman"
(Al-Imran : 139)


Bagaimana harus aku hadapinya ?
"dan mintalah pertolongan dgn jalan yang
sabar dan mengerjakan solat dan sesunngguhnya
solat itu amatlah berat kecuali orang2 yang khusyuk"
(Al-Baqarah : 45)


Apa yg aku dpt drpd semua ini?
"sesungguhnya Allah membeli drpd org mukmin
diri dan harta mereka dgn memberikan syurga
bagi mereka "
(At-Taubah : 111)


Aku dh xtahan !!
"dan jgnlah kamu berputus asa terhadap
rahmat Allah. sesungguhnya tiada yang
berputus asa drpd rahmat Allah kecuali
kamu yang kafir"
( Yusuf : 87 )


selamat bermujahadah dan selamat merebut malam2
terakhir ramadhan. semoga bertemu dengan malam itu.




~adaptasi drpd mesej sahabat tersayang
jzklh kerana menguatkan diri yang lemah ini~

Saturday, September 12, 2009

Berlalunya tanpa menunggu~




ya Allah,
layakkah aku bertemu dengan-Mu
sedangkan rahmat-Mu ku biarkan berlalu
ibarat angin yg hanya menyapa
tanpa wujud kesan laluannya

ya Allah,
rindukah aku akan pertemuan dengan-Mu,
bibir hanya tahu menutur bicara,
sedangkan hati??
hati yang mencintai dunia
lebih dari segala2 nya
hati yang cuba utk mencari-Nya
tapi masih terbelengu dan terpenjara
sesak dengan keseronokan
alpa dengan kegembiraan
penuh dengan cinta sementara


ya Allah,
aku malu dengan-Mu
betapa ku biarkan Ramadhan kali ini berlalu begitu sahaja ,
kosong,
sedang bulan rahmat,
nikmat yang Kau berikan,
aku sia2kan,
sibuknya aku dengan urusan dunia,
sedangkan bicara demi bicara,
seolah2 yakin akan rezeki ketentuan-Mu
namun keyakinan tidak melahirkan tindakan,
betapa aku ini hamba yang derhaka,
hamba yang hina,
hamba yang hanya tahu meminta-minta

akan bertemukah aku denganmu lagi wahai Ramadhan
berkesempatankah aku bertemu denganmu wahai Lailatul Qadar
masih adakah waktu utkku
merebut kasih-Nya yang hakiki
mendidik jiwa agar terus mencari
melembutkan hati dan sanubari
dengan penghujung yang kian menghampiri

Ya Allah,
hati ini ingin mencintai-Mu
jiwa ini ingin menjadi milik-Mu
belilah hati ini dengan cinta-Mu
ikatlah jiwa ini dengan kasih-Mu
pertemukanlah aku dengan-Mu di sana kelak
aku berpegang dengan janji-Mu ya Allah
selangkah aku mencari-Mu
sepuluh langkah Engkau menghampiriku
berjalan aku kepada-Mu
berlari Engkau kepadaku
itu lah janji-Mu
janji yang hakiki





Monday, September 7, 2009

Tatkala tarbiyah menyapa -bahagian 2

Hari inilah yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar yang mengambil peperiksaan SPM tahun lalu. Hari inilah juga yang ditunggu oleh Ira. Hari di mana semua usahanya akan membuahkan hasil. Ira melangkah dengan yakin menuju ke sekolahnya. Ibu bapanya juga datang bersamanya. Pada malam sebelumnya Ira telah melakukan solat hajat seperti kebiasaannya untuk memohon kepada Yang Maha Kuasa supaya memberinya kejayaan di atas usahanya selama ini. Ira merupakan bekas pelajar sekolah berasrama penuh, dan melakukan solat hajat telah dijadikan kebiasaan olehnya sejak berada di tingkatan 4 lagi. Walau apa pun hasilnya pada hari ini, Ira pasrah kerana dia tahu dia telah berusaha dan kini dia hanya menyerahkan kepada Allah untuk menentukan segalanya. Dan dia yakin bahawa keyakinannya tidak akan sia-sia.

“Alhamdulillah”, bisik Ira sendirian.

Ira berlari keluar dewan untuk memberitahu ibu dan ayahnya. Melihatkan keputusan Ira ibunya terus memeluk Ira dan Ira membalas pelukan itu. Tidak terlintas di fikiran ira yang ibunya akan menangis melihat keputusannya. Itulah saat yang paling bahagia bagi ira kerana ibunya tidak pernah mengatakan bahawa ingin melihat kejayaan ira. Namun, sejak memasuki sekolah berasrama ini, Ira memang telah bernekad untuk memberi sebuah kejayaan kepada ibu dan ayahnya dan ira sangat bersyukur bahawa hubungannya dengan Adi tidak sedikit pun merosakkan keputusannya. Adi. Nama itu sekali lagi muncul di fikirannya. Bagaimana agaknya keputusan peperiksaan SPM Adi? Soalan yang bermain dibenak hati Ira setelah mendapat keputusannya. Namun untuk bertanya terasa berat sekali kerana takut disangka ingin menunjuk-nunjuk. Tambahan, hatinya masih belum pulih sepenuhnya dengan apa yang telah terjadi. Lantas ira membiarkan soalan itu tanpa jawapan.

Malam itu, lama ira berteleku di atas sejadah – memanjatkan kesyukuran kepada Illahi. Hatinya berasa tenang sekali. Dia sangat bersyukur di atas kejayaan yang diperoleh dan kegembiraan yang dilihat terpancar pada wajah ibu dan ayahnya masih terbayang di matanya. Itulah kegembiraan sebenar. Yang memberi kegembiraan kepada yang melihatnya. Ira teringat satu ceramah yang didengarnya di televisyen, melihat wajah ibu dan ayah merupakan salah satu daripada 5 ibadah tengok, di mana melihat 5 perkara ini, Allah akan memberi pahala. Antaranya ialah melihat Al-Quran, melihat air zamzam, melihat alam, melihat kaabah dan yang terakhir ialah melihat wajah ibu dan ayah. Begitu pemurahnya Allah dalam memberi pahala dan memberi ketenangan kepada hamba-hambaNya.



bersambung~

Friday, September 4, 2009

batu2 kecil di perjalanan

kadang kala hati merasa
siapakah aku dalam perjuangan ini?
adakah hanya sekadar membawa fitnah
kadang kala lidah kelu utk berkata2
sedang hati punya butir bicaranya

kenapa tidak diri ini kuat?
sedangkan hanya duri yang tertusuk
lantas keluhan rasa bergema ke udara

usah bicara tentang perjuangan
jika bisa digoyah angin lalu
belum lagi digegar gempa
atau disapa ombak menggila

mengapa hati ini terasa lemah?
tatkala di layang KATA2
bukankah memang fitrah
manusia itu punya kelemahan
punya kesilapan dalam perhitungan
punya khilaf yang tersimpan
justeru itu dicanang sebagai alasan
Ahh!! bukankah mereka hanya tahu berbicara
kita juga pernah begitu
sehingga hakikat sama dirasa
namun, mampukah kaki utk terus melangkah
bibir terus mengukir senyuman
pena terus menitipkan kata2
setelah tersungkur,terguris dan terluka



Tuesday, September 1, 2009

terawih pertama di KMB....


mengenangkan IA Math yg tidak disiapkan lagi, alaq mengajak utk balik awal... dh abah nk antar adik balik mrsm ari isnin, setuju la dgn cdgn alaq... terjejakla kaki ke kmb pd ari ahad pukul 10.30 pg...

mlm tu, kami (6 org warga blok E) bergegaslah ke surau An-Nur utk solat terawih memandangkan kami melihat agak ramai pelajar lelaki telah pun pulang ke kmb...(mungkin dgn alasan yg sama dgn kami)

yg lawak nye, xde lgsg lelaki...jdi kami pun buka la sume tirai supaya dilihat lelaki bhwa kami sdg berjemaah utk solat isyak.. benar lah, masuk rakaat ke 3, masukla beberapa bdk lelaki... ati bersyukur apabila terdetik utk membuka tirai.... selesai solat isyak, berlari lah kami ke luar, takut2 bdk2 lelaki tu dh balik, malangnye, mereka telah pun msuk tahiyat akhir solat isyak di bhgian tepi surau.. Ya Allah, geramnye dlm ati, abis solat jemaah kami!!!! (tyme ni igt batal solat jemaah, namun ati ragu2 gak sbb pernah dgr xbtl, setelah mendapat kepastian drpd yg pakar, ternyata x batal, alhamdulillah la)

pastu kami turunkan tirai, dan mereka pun msk... ni ayt dorg... "korg dh solat terawih?".. (padahal baru dlm 10 minit azan isyak).. imam solat kami pon tnye, korg solat jemaah ke tadi?.. dorg jwb "haah"... dengan selambanya, yg paling lwk jwpn slh sorg dri kami yg terlampau geram dgn mereka.. "yg korg bodoh sgt kenapa, x nmpk kami tgh solat jemaah?".. mungkin kerana xmampu menahan perasaan geram... pergaduhan di balik tirai surau an-nur.... sampai ade statement kuar..."korg ni gaduh macam kat Kisas, di sebalik tirai"

kami pon bersolatla terawih.... rakaat pertama dan kedua, pace masih lagi ok.... selepas salam, tnpa selawat sume, terus imam angkat takbir... terdgr la bisikan2 dri pihak kami..

"tak pela, dorg ikut sunnah rasulullah kot, xde selawat"

masuk rakaat ke3 n ke4, dgn bcaan yg cepat..seolah2 dikejar anjing....

selesai bg salam, terus takbir lg... apalagi, bisikan2 lain mula kedengaran..

"xpela, mungkin dorg ade byk homework kot"

"dorg segan kot, kita kan senior" (bdk2 lelaki tu junior)

selesai 8 rakaat dalam masa lebih kurg 15 minit... kami xmampu menahan ketawa pabila melihat muka alaq setiap kali selesai imam memberi salam... seolah2 enggan percaya dgn apa yg telah terjdi...

memikir kan kembali apa yg terjadi dan bagaimana kami2 ini cuba utk husnuzon dgn mereka, rasa lawak sgt... pengalaman btol... mungkin Allah nk mengajar kita utk bersangka baik...

Saturday, August 29, 2009

selamat ari tue buat yg tersayang


selamat hari lahir yg ke 19 ana ucapkan buat usrahmate tersayang... 8 ramadhan.... moga enti terus thabat di jalan ni dan moga enti dan ana serta yg lain terus dipilih-Nya utk berada di jln ini..insyaAllah....

dedicated khas buat Alaq Ashiqin, usrahmate yg disayangi selalu

Friday, August 28, 2009

Tatkala tarbiyah menyapa

“Kenapa buat Ira macam ni? Apa salah Ira?” Tanya Ira kepada Adi.

Adi terus mendiamkan diri. Dia tahu dia tidak ada jawapan kepada soalan Ira, yang dia tahu dia lebih menyayangi Alia. Alia yang muncul dalam hidupnya setahun lalu. Walaupun telah setahun berkawan dengan Alia, Adi tidak pernah menunjukkan tanda-tanda yang dia mempunyai kawan perempuan lain. Ira tidak pernah mengesyaki Adi kerana dia sgt mempercayai adi.Ira tahu tentang kewujudan Alia, namun dia tidak pernah mengesyaki apa-apa kerana Adi mengatakan bahawa hubungan mereka hanyalah sebagai adik dan abang angkat.

Melihatkan Adi yang mendiamkan diri, Ira nekad untuk melupakan Adi dan dia terus berlalu pergi. Adi hanya melihatnya tanpa berbuat apa-apa. Inilah yang dia inginkan - kebebasan untuk meneruskan hubungannya dengan Alia secara terang-terangan.

Memori bersama Adi berlayar diingatan Ira. Titis-titis air mata mulai berjujuran di pipinya.Ira terus menyeka air mata itu dan membulatkan nekadnya. Adi akan dilupainya buat selama-lamanya. Itulah nekadnya dan itulah matlamatnya.Namun manusia tidak sempurna, kenangan bersama Adi akan bermain di fikiran Ira dan air mata dengan mudahnya akan mengalir lagi.

“Aah!! Murahnya air mataku ini”, monolog Ira sendirian dan dengan pantas dia akan menyeka kembali air matanya. Namun, melupai Adi bukanlah sesuatu yang mudah. Hubungannya bersama Adi telah menjangkau setahun 7 bulan. Malah dia telah mengenali Adi selama lebih 5 tahun.

Ira cuba menyibukkan dirinya dengan kerja2 rumah. Sekiranya dia telah menyambung pengajiannya, tentu segalanya akan menjadi lebih mudah. Namun, Ira sedang bercuti kerana menunggu keputusan peperiksaan SPM yang akan diumumkan pada bulan Mac nanti. Tambahan pula kehidupannya selama ini berkisar kepada Adi sahaja. Ketiadaan Adi memang dirasai Ira.

-Januari-

-Februari-

-Mac-

setelah tiga bulan berlalu.....



~bersambung~

setakat merepek2 je.. kalau sudi teruslah membaca sambungannya kelak..

Monday, August 24, 2009

Ramadhan, kepulanganmu dirai..

Wahai tetamu Ramadhan, utkmu rahmat dan maghfirah. airmata taubat, dendangan tadarus, selimut tarawih dan bantal tahajjud, Moga mewarisi Jannah.

buat teman2, ayuh! kita isi Ramadhan kali ini agar bulan yang mulia ini lebih mendekatkan kita kepadaNya. ayuh kita jadikan Ramadhan ini yang terbaik kerana kita tak pasti apakah ada lagi Ramadhan utk kita selepas ini.

"Moga iman menjadi perisai kemuliaanmu, semoga takwa menjadi benteng peribadimu dan semoga Jannah mendambakanmu sebagai ganjaran kehambaan dan kesyukuranmu pada Penciptamu"

Sunday, August 16, 2009

Sayang 'KAMU'

Tiada SOLAT yg sempurna TANPA jiwa yg KHUSYUK


Tiada PUASA yg sempurna TANPA mencegah diri drpd prbuatan yg sia2


Tiada KEBAIKAN bg yg membaca AL-QURAN TANPA mengambil pengajaran drpdnya


Tiada KEBAIKAN orang yang BERILMU TANPA memiliki sifat warak
(memelihara diri dan hati drpd dosa)


dan Tiada KEBAIKAN mengambil TEMAN TANPA saling syg-menyayangi


- SAIDINA ALI BIN ABI TALIB




ditujukan khas buat teman2 usrah...

sempena apa yang terjadi,
pengalaman kita bersama2

tak lupa juga kak firdausi...

Friday, August 14, 2009

Seminggu Di KMB..

RAHMAT UJIAN BY MESTICA
Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

c/o
Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

c/o

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

repeat c/o 2x

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Lirik ini sangat memberikan harapan, semangat
dan kekuatan setelah kembali ke KMB selepas
cuti sempena H1N1.


Kepada sahabat2 yang sudi menemani,

menziarahi, dan menasihati,

(seperti seorg ibu, kakak,sahabat)

yang sudi bersabar dengan keengganan
utk mkn ubat,


yang sanggup memaksa utk pergi
mendapatkan rawatan doktor,


yang sanggup datang bilik utk
mengambil temperature,


yang sanggup teman pergi makan,


yang sanggup tolong ambil makanan,

yang sanggup tolong hantar makanan,


yang sanggup macam2 lagi la,


terima kasih ana ucapkan utk budi baik kalian,
hanya Allah yang mampu utk membalasnya.


~JAZAKILLAHU KHOIR~


Saturday, August 8, 2009

Antara gula dn H1N1..

mungkin sesiapa yang baca tajuk post kali ni mesti gagal menangkap apakah persamaan antara dua benda ni; gula dan H1N1.. mungkin cuma orang yang menulis ni sahaja yang merasakan perkaitannya..

mengenang kembali saat H1N1 menjadi berita hangat di kaca TV, diri yang duduk terpencil di KMB enggan merasakan betapa 'real' nya wabak tersebut....jarang sekali apa yang digembar-gemburkan oleh media massa itu sehebat apa yang diberitakan...ahh... semuanya akan kembali tenang dalam masa beberapa minggu lagi.. itu la apa yang tedetik di benak hati ini...

mengenangkan hal itu, terasa lucu pula setiap kali dilihat ada warga KMB yang memakai mask... apalagi bila 'tablemate' sendiri mengatakan bahawa mereka kelihatan seperti power rangers.. hati ini ketawa sendirian.. ditambah pula dengan perbuatan tidak bertamadun warga kmb yang membuang mask di merata2 tempat.. tiada harganya memandangkan mask tersebut diperolehi secara percuma...itulah manusia, tidak pernah tahu menghargai nikmat yang diperolehi....semuanya membuatkan H1N1 nampak seperti sekadar gurauan...sehinggalah.........

khamis malam jumaat; saat itu, barulah terasa bahawa H1N1 memang ada.. semua berlaku dgn sgt cepat....mlm itu, suhu badan semua pelajar direkod..malahan semua yang demam turut dikuarantin.. dan esoknya, KMB ditutup...sedangkan hati ini dan fikiran ini masih gagal utk menerima kenyataan tersebut... masih berkira2 utk pulang ke rumah dgn rasa tidak percaya..terdetik dalam hati di saat itu; "owh, H1N1 memang 'real' rupanya"

kisah gula pula bermula setelah diri ini disuruh mama utk membeli barang2 keperluan rumah.. xpela..alang2 dh nk beli brg2 utk balik KMB, leh la beli sekali.. dengan xde perasaan nye pergila ke pasaraya Billion... abis amik brg2, carilah mana gula... "auntie, gula kat mana ek?"..terdetik utk bertanya kepada seorg sales lady(xtau la wujud ke x perkataan ni) setelah puas berpusing2 mencari gula.. "gula kat kaunter dik".. setelah mengucapkan terima kasih, berlalulah ke kaunter...membayar dan membeli gula sekaligus(multi-tasking skills learnt in KMB)...

"gula xde la dik"; kakak yg jage kaunter menjwb bila ditnye.. alangkah kecewanya hati ini..namun dipaksa juga senyuman terukir di bibir....

nak dijadikan cerita, pencarian diteruskan di kedai runcit yang berdekatan utk bertnye ttg gula.. setelah 4 kedai dilewati, akhirnya dapat juga lah membeli satu paket gula..itu pun kerana pekedai mengenali ibu....

diri ini tidak pernah merasakan bahawa krisis gula itu satu masalah sehinggalah ia terpaksa dicari di 4 kedai dan hanya mampu dibeli satu paket sahaja...

persamaan kedua2nya adalah mereka menjadi 'real' apabila diri ini yang mengalaminya sendiri...teringat daurah 'SAYONARA JAHILIAH' yang diberi oleh kak Zai di KMB dulu.. betapa kita beriman dgn Jepun walaupun kita tidak pernah melihatnya kerana kita melihat barang2 buatan Jepun, kita melihat orang Jepun...padahal kalau difikir secara TOK nya, itu cuma perseption...kita percaya kewujudan Jepun kerana terdapat bukti2 kewujudannya....

kita juga perlu merasa yg sama bila berkaitan dgn Allah... utk kita rasa 'real' nya Allah, kita perlu rasa bhwa Dia ada di saat kita memerlukanNya... carilah Dia di saat susah dan senang.. kembalikan semuanya kepada-Nya....

utk renungan diri ini dan yang sudi membaca......

Monday, August 3, 2009

Di sebalik peristiwa H1N1..

“KMB tutup!! Yeay!! Cuti seminggu…”

Kedengaran jeritan-jeritan kegembiraan di kalangan warga KMB… Aku?? Buntu? “Nak balik ke x ni?”, monolog dalaman sendirian. Dengan HP yang masih di alamanda, macam mana nak buat ni.. nasib baik Dibah offer nak g sama, bermula lah perjalanan dari KMB ke ampang pada 6.45 petang,31 julai 2009.

Setelah berkali-kali menelefon teksi, namakanla, teksi banting, teksi dengkil, operator, sumenye xdapat.. last2 kami decide, tunggu jela teksi kat bus stop depan tu (±1km dr kmb), apalagi, bergerak la kami berdua dengan membawa 2 beg seorang. Sampai kat pakcik guard, “pakcik, tau xnombor teksi banting”. Terdetik untuk bertanya, namun hampa kerana pakcik guard tidak mengetahuinya. Suddenly ade lak teksi nak kuar dari kmb, pakcik guard yang tlg tanye ada x nombor teksi lain, memang Allah nak mudahkan kami, tesi tu memang nk ke alamanda, penumpang cume 2 org. kami pun naik la.

Sampai kat alamanda, terus g solat, then amik hp. Dibah nak g beli tudung, kami pun g la beli tudung. Setelah bermanja dengan HP yang sangat2 dirindui, terpisah selama seminggu, tiba2...

bip* (*bukan bunyi sebenar)

Perempuan yang baik akan dipasangkan dengan lelaki yang baik.. insyaAllah… ;)

Hati ini terus tertanya2 apakah maksud msg ni sebenarnya. Dan sampai sekarang hati ini masih lagi tertanya2. Kenapa msg itu yang dihantar. Hati ini cuba utk tidak terasa. Dibuang rasa marah itu jauh2. Teringat ayat dalam Al-Quran;

“Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik(pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)” ( An-Nur : 28 )

Kehadiran msg tu membuatkan diri ini berfikir. Jauh fikiran melayang memikirkan sedalam-dalamnya Apakah ini yang perlu aku runsingkan. Mencari seorang lelaki untuk dijadikan teman hidup. Adakah ini yang aku inginkan sekarang. Terlayar kembali saat berkenalan semula dengan Dia. Betapa tenangnya kehidupan di saat itu. Betapa hati ini telah membulatkan tekad utk terus berada di jalan ini. TIDAK. Bukan ini yang aku mahukan. Hati ini, jiwa ini, adalah milik-Nya. Dia yang berhak. Cinta ini hanya untuk-Nya.Hanya Dia.

“Tidak! Barangsiapa menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah, dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati”
(Al-Baqarah : 112)

Terima kasih buat yang menghantar msg tersebut, walau apa pun niat anda sebenarnya. Diri ini merasakan bahawa anda ingin menenangkan hati ini supaya tidak risau tentang soal jodoh. Mungkin ada salah faham antara kita. Mungkin Allah memilih anda utk mengingatkan diri ini yang sedang hanyut dalam kehidupan dunia supaya kembali membetulkan kompas hidup. Mengingatkan bahawa masih byk tggjwb yang perlu diselesaikan sebelum memikirkan perkara2 seperti itu. Tarbiyah Allah memang sangat halus dan cantik. Kan? Buat sahabat yang sudi mendengar luahan hati ( saudari tahu siapa saudari bukan? ) terima kasih juga kerana melayan kerenah sahabatmu yang terlalu memikirkan yang bukan2 ini..( dan juga terlalu beremosi!! )

Thursday, July 30, 2009

Anthem for Doomed Palestinian

Black dust blinded her view
And she was grateful for that
White cloth covered with dust and soots
Young buds swept away by the rough wind of war
Red pearls fall to ground but worthless
Looking at the blue sky
Wondering who’s next to cry
Silent parade held on years and years

The dark cloud hung over the shining sun
But Al-Quds stands against time
False promises are left to be fulfilled
Dark secrets are slowly being revealed
Silent prayers are sent from afar
Hoping that Allah will save them all.


This was a sonnet, a petrarchan sonnet composed by asfahan, nazrul, syahiran, zakwan and me for our english class. i though of sharing it with anyone who is willing to read. This was done during the first semester. Do comment on it if you want to. We really wanted it to be expressive about how we felt at that time.

Tuesday, July 14, 2009

UNSTABLE


life's unstable right now... sometimes i wonder where all the works come from... really.. all of a sudden, one by one appears out of the blue...with datelines......

Ya Allah, am i capable to do this?

this question is stucked in my head for nearly a month already. yes, i know Allah will not burden you with something that you are unable to handle. but i questioned myself back on how strong do i believe in that statement. how strong is my faith that Allah will always be there for His hamba. That He will always help whenever I am in need. sometimes, i complain too much.

hey!! a test is a form of love that Allah have for his hamba. atleast it shows that Allah still observes you!! why do this heart doesnt want to digest that??

arghhh!!! sometimes i want to just replace this hati.. how hard it is just to absorb that this is nothing much. Even The Sahabat were tested with greater test from Allah and do they complain? NO!! so hati, listen, test is a form of tarbiyah..... have faith in Allah.. He is what you think of Him.... He is there for you when you are in need of help.....

Ya Allah... jagalah hatiku padaMu agar aku tidak berpaling dariMu.........

Saturday, July 11, 2009

Alhamdulillah....

hidayah itu milik Allah.. memang hati2 manusia itu Allah yang pegang.. bagaimana senangnya seseorang itu ingin merasai hebatnya Allah apabila memang Allah nak dia rase Allah itu hebat...

'....barangsiapa yang disesatkan Allah, maka kamu tidak akan mendapatkan jalan untuk memberi (petunjuk) kepadanya'
Surah An-Nisa' : 143

begitulah apa yang terjadi semasa program hari ini..P O I... Point of Inflection.... betapa mudahnya adik2 tersentuh sampai boleh menangis... mengimbau kembali semasa di P O I kan dulu... rasa tu sangat best.. xtau mcm ne nak gambarkan... melihatkan adik2 yang menangis, rasa bersyukur sangat... hebatnya rencana Allah.. bukan setakat adik2 yang dapat tarbiyah tu, kakak2 yang terlibat pun turut merasa... cantiknya rancangan yang Allah susun.

namun, terdetiklah soalan dalam hati ini, 'Ya Allah, mampukah aku untuk menjaga adik2 ini, mampukah aku terus menunjukkan kepada mereka betapa cantiknya agama-Mu ini, betapa indahnya ukhwah islamiah itu.' betapa diri ini penuh dengan kelemahan. kelemahan yang perlu dibaiki untuk terus menegakkan agama Allah di bumi yang terbentang luas ini.

kepada kakak2 Y2 yang membaca. sama2 lah kita terus membina diri untuk membawa adik2... InsyaAllah dalam kita memberi, kita juga perlu menerima. ni bru permulaan kepada perjuangan yang masih lagi jauh dari penghujungnya.. semoga terus tsabat.. yakinlah bahawa Allah bersama2 kita dalam menegakkan agamaNya.

sesungguhnya Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya. Janji Allah pasti akan berlaku. Islam pasti kembali tertegak di muka bumi ini dan pada waktu itu, adakah kita mampu untuk mengatakan bahawa kita juga turut menyumbang kepada bangunnya Islam, atau kita hanya mampu melihatnya tanpa layak berkata apa2?

either you are part of it or you just witness it, you have the opportunity to choose, therefore, choose wisely....think about it.....

Tuesday, July 7, 2009

STOP...THINK...EVALUATE..


I don't know why but tonight i felt uneasy... i felt something wrong... i don't know the reason behind this feeling... something wrong somewhere..

Ya Allah... tunjukkanlah jalan kepada hambaMu ini.. berikan ketenangan ke dalam hatiku... pimpinlah aku Ya Allah..

mungkinkah hati ini telah terlalu jauh dariMu ya Allah.. terlalu sibukkah aku dengan urusan dunia sehingga aku tidak merasa nikmat ketika berteleku di hadapanMu.. terlalu banyak masa dibuang untuk urusan dunia, terlalu banyak gelak ketawa, terlalu banyak perkara yang mendominasi minda sehingga masa untukMu juga tidak mampu untuk dimanfaatkan sepenuhnya.. aku rindu mengadapMu dan merasai kehadiranMu wahai Penciptaku.. aku rindu merasai manisnya bercakap2 denganMu bilamana diri kerdil ini berhadapan denganMu ya Allah...ku rindu ingin menangis di hadapanMu Ya Allah.. berilah aku peluang untuk merasainya kembali... aku ingin kembalikan segalanya kepadaMu ya Allah.. janganlah Engkau jauhkan aku dariMu ya Allah... aku ingin dekat denganMu.....aku ingin serahkan segalanya kepadaMu wahai Tuhanku.. terimalah kembali diriku sebagai hamba yang dekat kepadaMu Ya Allah... Ya Rahman.. Ya Rahim...Amin.....

Sunday, July 5, 2009

Tunang...????

kadang2 kita sering xsedar kita asyik bercakap pasal cinta.. orang ni dah bertunang lah, orang tu dengan senior lah.. macam2 lagi la... tapikan sedar x kita apa agaknya orang yang kita cakapkan tu rasa....

rasa macam musykil pon ada orang-orang kat KMB suka bercakap pasal orang yang dah bertunang... SEM 3 ni macam banyak je heboh pasal benda ni.. dah muak dengar.. kat mane2 je orang asyik bercakap... xsedar kah mereka bahawa DATELINE utk dipenuhi sangat banyak untuk SEM ni....adik2 junior juga perlukan perhatian.. focus xleh di divert kan kepada benda2 yang tidak perlu....

pernah x fikir yang kita takde hak pon nak bercakap psl org lain.. YES.. kalo ikot Islam kita perlu ambil berat tentang orang sekeliling... tp untuk membantu.. kalau sekadar untuk menambahkan beban, baik xpayah.. menyusahkan lagi ada...

dengan masa yang limited ni, dengan IELTS, WORLDLIT, EE, TOK ESSAY, dan yang sewaktu dengannya, amal pun belum tentu cukup untuk melayakkan kita dapat syurga Allah... kalaulah ditakdirkan Allah panggil mengadapNya dalam masa ni, apa kita nak jawab?

ni untuk diri sendiri dan orang yang sudi membaca... sekadar meluahkan apa yang terbuku di hati sbb dah xlarat nak dgr pasal benda ni... penat dah.... arap2nya benda ni cepat2 lah berhenti... bak kata siti ~FULLSTOP~

Saturday, June 27, 2009

Pushing Boundaries Camp...


First time being told about the camp, I was so frustrates because I was looking forward to the coming holiday to spend with my family. I have been to a lot of leadership camp and I expected this camp to be just the same. Only that it will be for nearly a week. I even told my parents that I was reluctant to go there with all my assignments. I pictured the camp to have a lot of talks and if there were physical activities, it will only be to stretch and to avoid boredom. So, I went to Jeram Besu half-heartedly.

i told Shafika about it and what she told me hit me hard. She said that "ini cara Allah nak tarbiah awak, semua orang caranya lain2"... trus terlintas di fikiran....

".....tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu , padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui padahal kamu tidak mengetahui" surah Al-Baqarah : 216

so, i tried to open my heart to learn as much as i can while i was at the camp. And true enough, there were a lot of thing to be learn and to be applied in life.

being at the camp with a lot of people, i managed to see that what we perceived of people is not true. there, all KMBians succeed in showing up early for every activities. funny when you think back about it because punctuality is a very big issue among KMB students.

my kakak usrah once told me that if you want to see what Islam wants its umat to do, look at the behaviour of the non-muslims. true enough; Islam ask us to be punctual, to hold on to promises, to really care about cleanliness and who did all this?. Stop looking at the world for this matter, just a smaller scope; KMB. for every event, who shows up early? The non-muslims. Muslims?? Being on time is somehow holding on to promises as you promise to be there at certain time. but nowadays, it's like a stigma on Muslims, Malays specifically to be late, "janji Melayu" right.

It is not that we can't be early, just that we don't want to. The reasons why muslims nowadays are left out in all aspect (this is being pull out by a pope, not me) are because;

1st : we are lazy

2nd : we don't learn our history

3rd : we don't plan

think about it, even they know what are our weaknesses are and they are bold enough to said it out loud. are we willing to just accept and do nothing? renungilah......

dah jadi lain lak, kata nak tulis pasal pushing boundaries camp.. lain kali la ek......












Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...