Sunday, October 18, 2009

mcm ne nak jadi baik???



"Wahai anak Adam selama engkau berdoa dan berharap kepada-Ku,
nescaya Aku ampuni segala dosamu yang telah lalu dan Aku tidak pedulikan lagi
Wahai anak Adam jikalau dosamu membumbung setinggi langit
lalu engkau minta keampunan-Ku, pasti engkau Ku-ampuni.

Wahai anak Adam andai engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan sepenuh bumi,
kemudian engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku sedikit pun,
pasti Aku mendatangimu dengan ampunan sepenuh bumi pula"

[HR Tirmidzi]


“Aku bersama sangkaan hamba-hamba-Ku
Dan Aku bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku”

[HR Bukhari]




ni xde kena mengena dgn hadith2 di atas, sekadar ingin berkongsi~



teringat kepada jawapan seorg adik bila ditanya tentang tugas menyampaikan,
"akak, saya nk je ckp, tp saya fikir macam ne lak tanggapan orang pada saya kalau satu hari nanti saya buat apa yang saya larang tu, atau pun saya tak buat apa yang saya ckp tu"

memang itu la yang semua orang fikir, memang itu la apa semua orang rasa...
manusia itu sentiasa lupa, sentiasa melakukan kesalahantapi jika ingin menuggu sehingga layak untuk menegur,alamatnya sampai kiamat la xde orang yang nak buat amal ma'aruf nahi munkar.

teringat pula tajuk usrah Y2 "Macam mana nak jadi baik?"
tajuk yang nampak simple, sampai ade yang memperlekehkan.
jawapan untuk soalan tu sangat mudah,
bila ditanya pada adik2 yang menghadiri kulsem,
jawapan skema, "amalkan islam", "pegang pada Syahadah"
apa pula maksud "baik" tu??
kalau kata macam tu, org bukan Islam ni xbaik la?
orang islam je la yang baik dalam dunia ni.
timbul pula soalan, apa maksud Islam tu sendiri, mcm ne nk amalkan??
nak amalkan apa?
solat, puasa, zakat, haji sume tu dah buat, dah jadi baikla kan..
dah tu islam.. syahadah tu pulak, dah mengucap dan percaya, dah baik la kan..

namun, untuk melaksanakan jawapan2 yang diberi sangat susah.
ada je orang bukan islam tapi baik.. kenapa?
sebab akhlak islamiah itu yang dipegang..
Islam itu sistem, manhaj kehidupan. apa pulak benda ni?
ia ialah satu cara hidup, macam mana nak menjalani kehidupan di dunia.
islam bukan hanya merangkumi ibadah wajib sahaja.
contohnya, jaga masa, adakah itu bukan islam?
sedangkan Allah siap bersumpah demi masa dalam surah Al-Asr.
tak cukup penting lagi ke jaga masa tu? tapi diri sendiri pon dok buang masa, bersembang benda2 xguna(utk diri sendiri sebenarnya) .
kenapa? sebab benda tu bukan ibadah wajib kn? bukan islam.

"tegakkanlah Islam dalam diri, nescaya Islam akan tertegak di dunia"

bila semua org "islam", org yang x "islam" tu akan jadi org pelik. dan secara sendirinya tanpa perlu dipaksa atau ditegur, org pelik ni akan berubah. tanpa perlu sesiapa pun bercakap.

sekadar mengingatkan diri sendiri. tajuk usrah yang best. terima kasih ciah!!!

2 comments:

Layyinul Harir said...

salam Aida si bucukk
terima kasih sngat2 krn dah mnjawab soklan sy hehe
anyway.. bahasa skema nye adalah...
"Saya Suka Awak Sangat"
kalu bahasa sy..
"saya sayang awak sangat sangat sangat sangat sangat"

~AiSyA HuMaiRa~ said...

wasalam~ saya wangi ek..awak yg busuk..hehe...
saya syg awak juga~ sangat2... semoga ukhwah ini kekal insyaAllah~
nak makanan!!!! :p

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...