Tuesday, September 1, 2009

terawih pertama di KMB....


mengenangkan IA Math yg tidak disiapkan lagi, alaq mengajak utk balik awal... dh abah nk antar adik balik mrsm ari isnin, setuju la dgn cdgn alaq... terjejakla kaki ke kmb pd ari ahad pukul 10.30 pg...

mlm tu, kami (6 org warga blok E) bergegaslah ke surau An-Nur utk solat terawih memandangkan kami melihat agak ramai pelajar lelaki telah pun pulang ke kmb...(mungkin dgn alasan yg sama dgn kami)

yg lawak nye, xde lgsg lelaki...jdi kami pun buka la sume tirai supaya dilihat lelaki bhwa kami sdg berjemaah utk solat isyak.. benar lah, masuk rakaat ke 3, masukla beberapa bdk lelaki... ati bersyukur apabila terdetik utk membuka tirai.... selesai solat isyak, berlari lah kami ke luar, takut2 bdk2 lelaki tu dh balik, malangnye, mereka telah pun msuk tahiyat akhir solat isyak di bhgian tepi surau.. Ya Allah, geramnye dlm ati, abis solat jemaah kami!!!! (tyme ni igt batal solat jemaah, namun ati ragu2 gak sbb pernah dgr xbtl, setelah mendapat kepastian drpd yg pakar, ternyata x batal, alhamdulillah la)

pastu kami turunkan tirai, dan mereka pun msk... ni ayt dorg... "korg dh solat terawih?".. (padahal baru dlm 10 minit azan isyak).. imam solat kami pon tnye, korg solat jemaah ke tadi?.. dorg jwb "haah"... dengan selambanya, yg paling lwk jwpn slh sorg dri kami yg terlampau geram dgn mereka.. "yg korg bodoh sgt kenapa, x nmpk kami tgh solat jemaah?".. mungkin kerana xmampu menahan perasaan geram... pergaduhan di balik tirai surau an-nur.... sampai ade statement kuar..."korg ni gaduh macam kat Kisas, di sebalik tirai"

kami pon bersolatla terawih.... rakaat pertama dan kedua, pace masih lagi ok.... selepas salam, tnpa selawat sume, terus imam angkat takbir... terdgr la bisikan2 dri pihak kami..

"tak pela, dorg ikut sunnah rasulullah kot, xde selawat"

masuk rakaat ke3 n ke4, dgn bcaan yg cepat..seolah2 dikejar anjing....

selesai bg salam, terus takbir lg... apalagi, bisikan2 lain mula kedengaran..

"xpela, mungkin dorg ade byk homework kot"

"dorg segan kot, kita kan senior" (bdk2 lelaki tu junior)

selesai 8 rakaat dalam masa lebih kurg 15 minit... kami xmampu menahan ketawa pabila melihat muka alaq setiap kali selesai imam memberi salam... seolah2 enggan percaya dgn apa yg telah terjdi...

memikir kan kembali apa yg terjadi dan bagaimana kami2 ini cuba utk husnuzon dgn mereka, rasa lawak sgt... pengalaman btol... mungkin Allah nk mengajar kita utk bersangka baik...

6 comments:

Akmal Hayat said...

terawih pertama..

solat terawih pertama aku berimamkan orang dari timur tengah..

serupa..antara 2 solat sunat terawih, tidak diselangi dengan apa2 selawat..cuma, selesai 4 rakaat, mereka akan beristighfar..

terawih kami malam itu 10 rakaat..
bukan lapan..

dan witir kami satu rakaat..bukan 3..

selamat reti cakap arab..selesai 8 jek..ingtkn nk trus buat witr..then arab tu ckp.."ittisal ila 'asyara'.."

aku reply.."hal haaza witr?"

dia jwb.."laa..haza tarawih rak'atain..wa witr rak'atan ba'dih"

huh..smyg laa terawih 10 rakaat..dan witr 1 rakaat..

itulah indahnye mazhab2..

yang penting, semuanya iA daripada rasulullah SAW..

~AiSyA HuMaiRa~ said...

tu la.. mungkin mereka2 yg mengimami kami mlm itu mengikut sunnah rasulullah.. atau mungkin msh byk hwrk yg perlu disiapkan...walau apapon, pengalaman... terawih pertama di kmb thn ini yg akan jd kali terakhir berterawih di kmb... akan sentiasa diingati..

Yard said...

salam ziarah
oh mgkn bdk2 tu x bersedia utk bwat tarawikh malam 2
hu2.. btol2
husnuzon2

~AiSyA HuMaiRa~ said...

yard :

salam... mungkin juga... xpela..antara pengalaman yg akn diingat...

Anonymous said...

hahahha.. lucu jugak eh budak2 KMB. huu..

ye.. yep.. husnuzon!

Anonymous said...

zani_shirota . MUCH

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...