Sunday, December 20, 2009

::gelisah::

sedang sibuk membaca di laptop, tetibe masuk mesej;

"salam, ko apply newcastle n cardif kn? cne? dpt x? kn dh kua kn?"

teruslah hati ni berdebar sgt2...
apalagi, internet tgh on, truslah masuk ke email...
dan tatkala itu, inbox yahoo mail yang kosong sgt mengecewakan...
Ya Allah, tak tahu nak react mcm ne..
sekadar nk menyedapkan hati si pemberi mesej..

"aku dah dpt dr soton...y 2 lg xda lak.."

dan die pun trus menenangkan hati..

"owh,yke. ade la nt tu kot.insyaAllah"

sejauh mana hati ini yakin yang rezeki itu memang telah ditentukan olehNya..
di sinilah keyakinan itu diuji..
dan ya, diakui..
hati ini resah mengenangkan semua itu..
ya Allah, aku mohon kekuatan...

mengenangkan semua ini, teringat ketika bersembang dgn adik2 di KMB,
teringat kata2 sendiri kepada adik2 tersebut..

"bilamana hati kite terasa sedih sebab xdpt sesuatu, maknanya kita sangat2 menginginkannya.. bila kite sedih sebab xdpt result gempak dan kita kata kita dah berusaha sehabisnya..sedangkan kita tahu Allah kira usaha, maksudnya hati ini sgt menginginkan benda tu, dan benda tu semua dunia kan.. maknanya hati ini masih terikat dgn dunia.. hati ini masih mengharapkan dunia..."

kata2 itu terngiang2 di telinga dan kepala..dan inilah yang Allah berikan tatkala memohon ketenangan hati dariNya..

"Dan Allah berfirman, "jgnlah kamu menyembah dua tuhan; hanyalah Dia Tuhan Yang Maha Esa. Maka hendaklah kepada-Ku sahaja kamu takut". Dan milik-Nya meliputi segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada-Nyalah (ibadah dan) ketaatan selama-lamanya. Mengapa kamu takut kepada selain Allah?. Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan"
( An-Nahl; 16: 51-53)

"Ya Allah, letaklah dunia di tgnku dan janganlah Engkau letak dunia dalam hatiku"

8 comments:

Rabiatul Adawiah A. Basir said...

salam aida sayang

ada pn xdapat lg...
xpe,InsyaAllah,Allah perancang terbaik...

luv u a lot fillah!!!
doakan mga kita berjaya~~~demi-Nya

~AiSyA HuMaiRa~ said...

wasalam...
tula.. insyaAllah itulah yg diyakini....

love you too my dear...

insyaAllah, Allah bersama hamba-Nya yang mencari-Nya...

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal said...

aida..dont worry...u'll be fine...
=)

cuti buat pe..take care iman ep

~AiSyA HuMaiRa~ said...

hehe....insyaAllah... tlg doakan ye akak.... cuti ni buat hwrk jela.. tgh cube sedaya upaya utk jga iman!!

liyana said...

aida...:))

u'll succeed wherever u go dear. IA.

~AiSyA HuMaiRa~ said...

jzklh dear.. insyaAllah kite succeed same2...

mohd asyriq said...

ade je..juast wait..hehe

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~asyriq

insyaAllah.. doakn ek...

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...