Monday, May 20, 2013

Put yourself in MY shoes!

Bismillahirrahmanirrahim


Pernah tak kita dengar "what goes around comes around" , hukum karma dan apa-apa yang sewaktu dengannya?

Pernah tak kita nak berbuat sesuatu tetapi tidak mendapat kerjasama manusia-manusia lain di sekeliling kita?

Pernah tak kita terfikir nak kata "for once, put yourself in my shoes" dan apa-apa sahaja yang meminta empati manusia lain?

Kalau jawapannya pernah, JOM! tengok apa Rasulullah saw kata tentang hal ini.


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: 

Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat.  
Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat 
Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. 
[HR Muslim] 


Hebatkan psikologi yang Rasulullah saw guna untuk buat kita berfikir dan untuk memotivasikan kita untuk membantu saudara-saudara kita? Tentu sahaja dengan petunjuk daripada Allah.

Rasulullah saw menjanjikan pertolongan Allah kepada mereka yang menolong saudaranya.
Allah - Sang Pencipta, Sang Penguasa dan Pengatur perjalanan alam ini sehingga akhir zaman. Tiada apa yang terlepas daripada perhitunganNya.

Tentu sahaja kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita, kerana Allah yang mengaturkannya begitu.

Tak cukup termotivasi lagi? Takpe, JOM! tengok satu lagi hadith.


Dari Ibnu Umar RA bahwasanya ada seorang sahabat mendatangi Rasulullah SAW dan bertanya, 
Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling dicintai Allah SWTDan apakah amalan yang paling dicintai Allah SWT?”  
Baginda SAW menjawab, “Orang yang paling dicintai Allah adalah  orang yang paling memberi manfaat kepada sesama manusia. 
Adapun amalan yang paling dicintai Allah SWT adalah engkau menggembirakan hati seorang muslim, atau engkau menghilangkan sebuah kesulitan hidupnya, atau engkau melunaskan hutangnya, atau engkau hilangkan kelaparannya.  
Sungguh aku berjalan untuk memenuhi kebutuhan seorang saudara muslim lebih aku senangi daripada aku beri’tikaf di masjid Madinah ini (masjid Nabawi) selama satu bulan penuh.” 

[HR Thabrani]


Hebatkan ganjaran daripada Allah yang Rasulullah saw janjikan kepada mereka yang memudahkan kehidupan saudaranya yang lain? yang menyelesaikan keperluan saudaranya yang lain?

Dunia akan lebih menggembirakan andai semua orang berusaha untuk memudahkan, dan inshaAllah semua urusan akan jadi lebih mudah. Dialah pemegang segala urusan, dan segala sesuatu itu amatlah mudah bagiNya.

Diberi situasi oleh Allah yang membuatkan diri ini berfikir, setiap orang pasti akan diberi situasi yang pernah dilalui oleh orang lain.

Sebagai contoh; survey untuk research PhD, kita mungkin rasa 10 minit masa kita sangat-sangat mahal untuk diinfakkan untuk membantu saudara kita menyelesaikan PhD nya,  namun, sedarlah, suatu hari nanti kita mungkin berada di tempatnya, dan pada saat itu, kita pasti mahu orang lain membantu kita menjalankan amanah tersebut dengan sebaiknya.

Wallahu a'lam



No comments:

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...