Saturday, December 31, 2011

::Attached::

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini hari terakhir dalam tahun 2011 mengikut kalendar masihi. Pernah beberapa minggu sebelum berakhirnya tahun ini, aku berazam untuk menulis sehingga 200 post. Sepertinya gagal mencapai azam tersebut, Allahu Allah~

Pagi ini, aku teringat abah dan pesanannya:

"Never get attached to materials and things" 

Pernah abah membicarakan itu kepadaku. Aku gagal memahaminya pada saat itu, iya lah, kalau kita ada sesuatu benda, nak-nak baru pula, takkanlah tak sayang, betul tak? Dan kini, saat aku sendirian di bumi Inggeris ini, aku mula memahami bait kata itu. Abah bukanlah memaksudkan agar aku tidak menjaga barang yang aku ada sehingga boleh dicampak begitu sahaja, namun abah ingin mengajarku bahawa semua itu adalah pinjaman dunia semata-mata, dan Allah boleh mengambilnya pada bila-bila masa yang Dia suka.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah engkau dilalaikan oleh harta dan anak-anakmu untuk berdzikir kepada Allah"
(QS. Al Munafiqun: 9) 

"Dunia ini terlaknat dan isinya penterlaknat pula, kecuali yang berdzikir kepada Allah serta mengikuti dzikir tadi, juga orang yang berilmu agama serta orang yang menuntut ilmu agama tadi terbebas dari laknat"
(HR Turmidzi)

Mungkin abah tidak bermaksud sehingga begitu, aku juga tidak tahu, tapi aku bersyukur atas peringatan dan didikan mereka berdualah yang menjadikan aku seperti aku sekarang. Walaupun banyak sangat kelemahan yang sebenarnya atas sebab diriku sendiri, namun cara aku melihat dunia banyak dibentuk oleh nasihat-nasihat daripada mereka, yang dalam sedar atau tidak, mereka hanya bersahaja ketika berkata-kata kepadaku tentang kehidupan dunia yang sementara, tidak terlalu memaksa agar aku menerima, namun aku lihat segalanya dalam tindak-tanduk mereka sehari-harian.

Dan semakin aku berjalan di jalan ini, semakin aku mengagumi mereka, mereka mungkin tidak bersama-sama aku di sini, namun, setiap kata-kata mereka, setiap tindakan mereka,  sangat memaknai Islam yang mereka fahami, sedang aku? Berapa banyak tafsir surah yang telah aku pelajari, namun sebanyak mana pula amal yang lahir daripadanya? Berapa banyak ilmu yang bakal menuntut haknya di akhirat kelak?

Ya Allah, pimpinlah aku ke arah keredhaan-Mu, dan mereka yang bersama-sama denganku, ameen~

No comments:

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...