Thursday, December 15, 2011

:: C I N T A ::

Bismillahirrahmanirrahim

Disclaimer : Post ini adalah luahan perasaan saya, tidak bertanggungjawab sekiranya gagal memberi manfaat kepada sesiapa yang membaca.

Cinta. Agaknya apa yang muncul dalam kepala kita bila kita sebut hal cinta?

Petang tadi, dalam perjalanan pulang dari hospital, saya terfikir sesuatu... sesuatu tentang cinta.

Setiap muslim pasti ada impian ingin mempunyai pasangan yang soleh/solehah.

Kalau yang berbulatan gembira, kita ingin pasangan yang mampu mendokong kerja dakwah kita, menguatkan kita, menarik tangan kita tatkala kita futur, yang akan memahami bahawa masa kita, harta kita, bahkan jiwa dan nyawa kita diinfaqkan hanya kepada Allah dan Islam.

Kalau saya sendiri,tatkala masa lemah itu datang, saya ingin mempunyai pasangan yang mampu kuatkan saya tatkala saya buntu ingin melangkah ke mana, ingin melangkah bagaimana? Yang boleh menjawab persoalan-persoalan yang timbul dalam fikiran saya.

Namun, perjalanan balik daripada hospital tadi, satu perkara yang terlintas di fikiran saya :

Adakah saya benar-benar telah meletakkan pergantungan saya kepada Al-Khaliq, pencipta saya? Bukankah Allah akan mencabut pergantungan saya terhadap manusia sehingga saya mampu bergantung hanya kepada-Nya? Dan adakah saya telah benar-benar telah berharap hanya kepada-Nya? Atau saya masih mencari pergantungan terhadap manusia?

Mungkin perkara ini tidak boleh diaplikasikan kepada semua manusia begitu sahaja. Anda tahu diri anda bagaimana. Tapi untuk saya, saya tahu saya masih belum cukup melumatkan dalam hati saya, mendarah-dagingkan dalam kehidupan saya bahawa hidup saya hanya untuk Allah, dan pergantungan saya hanya kepada-Nya, dan segala yang lain akan tersusun cantik di tempatnya setelah dua perkara ini selesai dalam diri saya.

Tolong doakan saya, saya sangat memerlukan doa kalian. Cikgu saya yang saya sangat sayangi pernah cakap, kita sebenarnya hidup atas doa orang lain, jadi jangan pernah berbangga atas setiap kejayaan yang kita kecapi.

[credit]

[credit]

No comments:

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...