Sunday, October 28, 2012

Al-Qari'ah

Bismillahirrahmanirrahim




Al-Qariah, surah yang menceritakan hakikat hari Qiamat.

Allah menceritakan keadaan ketika berlakunya hari QIamat dan kesudahan manusia dengan hanya 11 ayat. Namun, gambaran itu cukup untuk menggerunkan kita, andai kita benar-benar memahaminya.

Selari dengan kupasan surah At-Takathur sebelumnya (sekiranya tafsir juzuk 30 dibuat mengikut urutan dari belakang, dimulai dengan surah An-Nas), menceritakan tentang pendekknya kehidupan manusia di dunia, dipenhi dengan bermegah-megah, akhirnya akan masuk ke dalam kubur dan di soal.

Diikuti pula dengan Surah Al-Qari'ah yang membincangkan betapa dahsyatnya hari qiamat itu.

Hanya dengan dua ayat, Allah menceritakan kisah keadaan pada hari qiamat itu, namun perbandingannya cukup untuk menerangkan bahawa kita hanyalah manusia yang lemah.

" dan pada hari itu, manusia seperti kelekatu yang berkeliaran,"
" dan gunung-ganang (berterbangan) seperti bulu-bulu yang dibusarkan"

Pada hari ini, gunung-ganang yang gah dan hebat ibarat bulu-bulu yang berterbangan, ibarat bulu-bulu yang ditiup angin. Andai kata kita dibandingkan dengan gunung, besar manalah kita, hebat manalah kita, dan di sini, Allah menerangkan gunung-ganang itu ibarat bulu-bulu.

Lalu, kita pula bagaimana? Fikir-fikirkanlah!

Ayat seterusnya menerangkan tentang timbangan amal, mereka yang timbangannya berat akan berbahagia dan mereka yang ringan timbangannya akan kembali ke neraka hawiyah.

Kupasan tafsir Fi Zilalil Quran menerangkan penggunaan perkataan "Um" sebagai tempat kembali.

"Um" bermaksud ibu. Ibu kepada mereka yang ringan timbangannya adalah Neraka Hawiyah.

Ibu selalu kita kaitkan dengan ketenangan, keamanan, tempat berlindung, tempat kembali, tempat bernaung. Dan ibu kepada mereka ini adalah neraka Hawiyah.

Lalu Allah menerangkan apa itu neraka Hawiyah? Itulah neraka yang sangat panas.

Tempat kembali bagi manusia yang ringan timbangannya ini adalah neraka yang sangat panas.

Tempat untuk mencari perlindungan bagi golongan ini adalah neraka yang sangat panas.

Itulah 'home sweet home' bagi golongan ini; neraka yang sangat panas.

Walaupun Allah tidak menerangkan lebih lagi tentang neraka Hawiyah ini, namun ia cukup untuk memberitahu kita bahawa neraka ini sangatlah teruk, berlawanan dengan konsep seorang ibu.

Semoga kita tidak termasuk golongan yang ringan timbangan amalnya. Ayuh! sama-sama kita membaiki diri dan meningkatkan kualiti dan kuantiti amal kita. InshaAllah~

No comments:

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...