Tuesday, February 23, 2010

::Mungkinkah::

perjalanan yang mengambil masa 3 jam. memandangkan memang ada skill utk tido dlm kenderaan, memang trus terlelap. mula bergerak pada pukul 430 ptg dan terjaga drpd tidur pada pukul 645. Ya Allah, xsolat lagi, detik hati kecil. mcm ne ni? terus duk tertengok2 jam lalu terperasan oleh org yg duk sebelah. "Niat jamak asar magrib ek.." Haa?? tanya hati kecil ni..."tapi boleh ke?", cuba memprotes. "eh, ada". dengan yakinnya lantas menutup perbualan. Ya Allah, xmampu utk berkata2 lagi.

trus mencapai hp dan memesej A**ir*h, "Awak, ade ke jamak asar magrib?"
"mana ada". Ya Allah. xtau nak gmbrkan mcm ne perasaan masa tu. dah la travel dgn org Islam. trus memesej P*aN yang ada bersama dalam van.
"xsgka lak nak jadi mcm ni sbb travel dgn org Islam sendiri, nak buat apa ni?", balas P*aN...
"kita solat gak utk menghormati waktu"

situasi yang pelik berlaku apabila bermusafir bersama org seagama sedangkan apabila bermusafir bersama org yang berlainan agama, org itu sgt menjaga masa solat org Islam. pelik apabila difikirkan tapi itulah yang berlaku.

malamnya, di bawa ke dataran tempat akan berlangsungnya larian pada esoknya, org sedang sibuk berlatih tarian kebudayaan. hati kecil berbicara lagi, takkanla nak kutip duit untuk bantu umat Islam tapi guna tarian utk tarik org. Ya Allah, banyaknya yang lari dripada yg sepatutnya. hati terus memprotes. apa status duit tu nanti. setakat mana keberkatannya utk bantu umat islam yang lain nanti. tarian kebudayaan? apsal x buat zapin ke, silat ke? yang duk suh perempuan gak yg menari kenapa? bertalu2 persoalan dikeluarkan oleh otak. tgn terus mencapai hp dan memesej A**ir*h. terus bertukar-tukar pendapat. hati asyik berkata, kalaulah Allah nak hukum saat itu juga, apa2 boleh terjadi.

"Awk, selagi kita tidak menjadi Ustaziyatul Alam(rujukan dunia), kerja kita tidak akan selesai, masih banyak lagi yang perlu dilakukan".

betapa manusia hanyut dalam arus dunia, mcm xde sapa pun kisah kutipan derma dikutip dengan menggunakan perempuan sebagai daya penarik. exploitation of women. sehingga pada saat mereka berlatih, mereka masih lagi bertudung, dan pada masa mereka mempersembahkan, hilang udung dan segalanya, dengan pertandingan menyanyinya, penyanyi jemputan dan macam2 lagi, namun tiada siapa melihat semua itu sebagai satu kesalahan. betapa jahiliah begitu bersepadu dalam kehidupan seharian sehingga tidak dapat dikesan. x mampu utk berkata apa2 ttg aturcara yang disusun,sehingga terasa ingin melarikan diri dr situ.

perjalanan itu memang memberi pengalaman dan pengajaran. betapa pentingnya ilmu ttg hukum hakam agama, betapa pentingnya kesedaran ttg ghazwul fikr dan betapa pentingnya usaha untuk mengembalikan kegemilangan Islam itu semula, betapa banyaknya kerja yang masih perlu dilakukan, betapa sedikitnya masa yang ada yang boleh dibazirkan utk bersenang2, betapa perlunya generasi muda berpadu tenaga membina semula kegemilangan yang telah hilang.

"dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu (Al-Quran) dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu secara mendadak, sedang kamu tidak menyedarinya, Agar jgn ada yg mengatakan "alangkah besar penyesalanku dalam (menunaikan kewajipan) terhdap Allah, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah)"
(39: 55-56)

6 comments:

mohd asyriq said...

g daurah kew ek?..

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~asyriq

xla, g larian amal utk kutip derma

Layyinul Harir said...

oit, ade part y tak perlu la...
part text msg kpd seseorg tu cm tak perlu jerh

btw, ade salah faham psal siape yg dlm van.. hehee
mekasih sebab balik ke KMB.
hehe
mekasih juge kt Allah sebab pulangkan awak balik dgn selamat..
hamdallah... =)

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~L.H
haha...significant la part tu...
lalala...awk tau kot sapa dlm van tu..

Layyinul Harir said...

sy ingt awk nk join dyeorng nari2 kt stage..
asal la awk tak join ngeheee

hehe

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~L.H

mula igt nak join, tp tyme tu penat sgt, tu yg nak rehat dulu tu..

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...