Wednesday, May 26, 2010

::peringatan itu::

tatkala sedang menyelongkar barang2 dalam bilik mama, terjumpa la satu kad hari lahir mama, dari kelab guru.. dengan selamba nye membuka..(dh biasa buat, memang mama bagi)
'ter'baca lah apa yg ditulis; seperti berikut:



"utk kaum muslimin dan muslimat sekalian...

saudaraku, igtlah MATI....
sesungguhnya Dia adalah janji yang ditepati
Tapi mengapa kau tak pernah peduli
engkau lebih memilih dunia yang hina ini...

Dalam doa kau meminta khusnul Khotimah
Tapi pandanganmu akan dunia tak terarah
Kau masih mencari dunia yg belum terjamah
Sehingga lupa keinginanmu meraih Jannah...

Setiap nafsu yg kau hembuskan dlm hidupmu
Tak terpuaskan walau dua gunung emas mengelilingimu
Hingga kau tertidur dlm pelukan hangat isterimu
Dan kau terbuai dalam angan dan mimpi indahmu...

Gelap matamu akan nasib di akhirat nanti
Ketika ditanya apa yg kau kerjakan selama ini
Ketika ditanya apa yg kau kerjakan selama ini
Ketika ditanya apa yg kau kerjakan selama ini

Nanti kau akan ditanya sendiri-sendiri
Kau pun tidak akan dapat melarikan diri
Dari panas dan teriknya matahari
Dari DOSA-DOSA yg kau lakukan setiap hari

Saudaraku, ingatlah MATI....
Susungguhnya Dia adalah janji yg ditepati
Tapi mengapa kau tak pernah peduli
Dan engkau lebih memilih jalan dunia yang hina ini..."


* * *

Mati, satu yang memang pasti akan datang kepada kita pada masa yg ditetapkan. Imam Ghazali mengatakan itulah perkara yang paling dekat dgn kita. Namun, kadang, merasakan diri ini masih muda, lalai dalam mengingati hal itu. Alah, hidup ini masih panjang lg, sedangkan ia tidak mengira umur dunia kita.

"Di mana pun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu berada di dalam benteng yang kukuh....."

(An-Nisa:78)

"Allah memegang nyawa (seseorang) pada saat kematiannya dan nyawa (seseorg) yang belum mati ketika dia tidur; maka Dia tahan nyawa (orang) yg telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia lepaskan nyawa yg lain sampai waktu yg ditentukan. Sungguh, yg demikian itu terdapt tanda2 (kebesaran) Allah bagi kaum yang berfikir"

(Az-Zumar: 42)


~sekadar peringatan utk diri sendiri yg mudah lupa~

11 comments:

Layyinul Harir said...

salam..
teringat kata2 sorng akh dlm meng'quoate balik ape Prof Hamka pernah menyebut dlm ucapannya.. "bilangan tahun yang tlah kita lalui boleh dikira, namun bilangan tahun yang masih tinggal utk kita lalui tak kan dapat kita kira.." bukan shja tahun, bahkan saat dan detik yg tinggal utk mrasa nikmat dunia ini pon blom tentu ada nilainya..
Firman Allah SWT, "dan tdk lah seseorg itu mngetahui apa yg akn dkerjakannya hari esok, dan tdklah jga seseorng itu mngetahui di bumi mana dye akn mati.." Luqman (31:34)

sukarnya berimankan perkara ghaib, yg tdk trcapai akal seorang hamba lemah..

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~L.H

betul tu..kita terlalu gembira menyambut ulgthn hari lahir sedangkan ia menandakan kita makin dkt dgn pertemuan dgn Yg Maha Teliti dgn setiap tindakan kita.. semoga terpelihara dr trjerumus ke dlm nerakaNya..inshaAllah

Layyinul Harir said...

Aida, sy rase awk patut teruskan pengemasan/mengemas/tugasan awk tu.. maybe nnti ade terjumpe lagi bnyk peringatan2 bernilai.. harta qorun!!!

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~L.H

dududu....kemaskan...mls....(bru je tgk peringatan..memang tidak mengambil pengajaran)

Layyinul Harir said...

Haha! ngengeng!
kirim salam kt shiro. ckp kt dye, jgn sepahkan balik ape yg dah Kak Aida kemaskan... nnti kene ketuk dgn selipar..

fatima hasmad said...

irony isn't it, bagi student macam kite, study MACAM NAK MATI, tapi LUPA KEPADA KEMATIAN at the same time...
semoga dipelihara Allah....

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~Fatima
Haah..betul tu...saya sokong..padahal belum tentu dpt msk dewan peksa..

zinnirah said...

ha ah... aida... kta mdh lupa sbnrnya... bnda yg nmpk dikejar2 tp bnda yg x nmpk dilepas pndng... bla kehilangan sesuatu br teraba-raba utk mencari Allah... nauzubillah... moga2 kta dijauhkan dr bnda itu smue dan didekatkan trs pd Allah... Amin...

assignments kta bnyk sngt sbnrnya... dateline kta pn mkn hmpr... terasa brt rasanya utk mengejar itu smua...

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~zinnirah

inshaAllah, Allah tu ade je dgn kita.. selagi mana mampu kita buat dan yakin Allah akn bls...

...zUlaIkHA... said...

salam ya ukht Aida...

~Cukuplah MATI sebagai PERINGATAN~

~orang yang paling BIJAKSANA ialah orang yang SELALU MENGINGATI MATI~

syukran litazkiruni...

jazakillah...(^_^)

~AiSyA HuMaiRa~ said...

~Zulaikha

inshaAllah.. semoga peringatan ni tanda Allah masih menyayangi kita...

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...