Thursday, March 31, 2011

::Pasti::

Tarikh yang sama 6 tahun lepas, merupakan hari yang sgt diraikan..berbanding tahun-tahun sebelumnya,di mana tarikh ini tidaklah diraikan seperti tahun tersebut.. dan memikirkan kembali..besarnya tarbiyah Allah pada tahun tersebut~


source: http://www.julietstallwoodcakesandbiscuits.co.uk

Semua orang suka mengingati hari kelahiran... namun sedarkah kita, apabila sampai ulangtahun kelahiran tersebut, genaplah sudah setahun lagi umur dunia kita, dan semakin hampirlah kita kepada pertemuan dengan Al-Khaliq, si Pencipta kita.. dan dengan bertambahnya setahun itu, bertambah jugalah pertanyaan yang akan dilontarkan kepada kita di akhirat sana..bertambahlah pertanggungjawaban tentang masa dan kesempatan yang telah Allah berikan, bertambahlah pertanyaan tentang ke mana nikmat-nikmat Allah sepanjang hidup kita di muka bumi Allah ini, dan semakin pendeklah masa kita untuk menambahkan amal kita sebagai bekalan untuk kita bertemu dengan-Nya..bukanlah ia sesuatu yang menjadikan kita takut akan kematian, kerana kematian hanyalah transisi kepada kehidupan akhirat yang lebih kekal..namun, cukuplah sekadar kematian itu sebagai peringatan, bahawa hidup kita di dunia bukanlah sesuatu yang sia-sia, sebaliknya terciptanya kita dengan tujuan yang jelas, dengan matlamat yang nyata , inshaAllah..

Tarbiyah Allah mengajar bahawa kematian adalah sesuatu yang pasti, tidak dapat tidak kita tidak mampu lari daripadanya.. namun, persiapan untuk menyambut kedatangannya bergantung sepenuhnya kepada usaha dan amal kita..

ayuh, persiapkan diri untuk sesuatu yang pasti, kerana bimbang sekiranya ia hadir tatkala diri masih belum bersedia dan risau kiranya hadirnya ia sewaktu diri sedang menambahkan sebab untuk dihumban ke neraka, na'uzubillah~

6 comments:

Fatimah A'thirah said...

"Verily Allah! with Him alone is the knowledge of the Hour, and He it is who sendeth down the rain and knoweth that which is in the wombs: and no person knoweth whatsoever it shall earn on the morrow, and a person knoweth not in whatsoever land he shall die. Verily Allah is Knowing, Aware." (31:34)

(igt nk ucp nnti bulan rmadhan~)

~AiSyA HuMayRa~ said...

hmmm.....xkisah je...hehe... ulangtahun mengingatkan kepda kematian....

adawiyah said...

aida.............^_^
lama xmenulis... semoga redha Allah bersama awk =)

~AiSyA HuMayRa~ said...

sapa yang xmenulis, saya ke awk adawiyah??hehe..

inshaAllah, semoga redha Allah bersama2 kita, ameen~

Fatimah A'thirah said...

ade org tu, bday wish dye cm ni, "happy pendek umur". mereferkan kpd smkin pendek nye umur yg masih tinggal..

~AiSyA HuMayRa~ said...

sepatutnya, agar lebih mengingatkan sisa umur yang masih tinggal, bekalan utk menghadapi hari bertemu Allah..

bab kata Mustafa Masyhur dalam Bekalan di jalan dakwah...

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...