Friday, May 18, 2012

:: Rindu ::

Bismillahirrahmanirrahim

Disclaimer : Post ini adalah luahan perasaan (sekali lagi).


Hari ini, perasaan rindu mak ayah datang secara tiba-tiba. Kalau ikut, selalu sangat skype dengan mereka. Boleh dikatakan hari-hari.  Tapi, melihat mereka memberi ketenangan kan. Itulah nikmat yang Allah swt beri kepada kita. Dan untuk kita yang masih punya ibu bapa, hargailah peluang yang masih Allah berikan ini.

Nak share satu ayat tentang mak ayah (keluarga sebenarnya) , inshaAllah.

“Wahai orang-orang yang beriman, jagalah diri kalian dan keluarga kalian dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” 
(At-Tahrim: 6)

Teringat satu talk kat YouTube oleh Brother Nouman Ali Khan,  tentang mak ayah dan keluarga. Brother Nouman hurai ayat ini dengan cara yang sangat best.

Allah suruh kita jaga diri kita dan keluarga kita daripada api neraka. Dan ya, berdakwah kepada keluarga memang sangat susah kan? Sebab mereka kenal kita dari kecil, kenal kita luaran dan dalaman. Segala kelemahan kita mereka tahu. Tapi Allah kata dalam ayat ini, Allah suruh kita jaga diri dan keluarga daripada api neraka.

Ok, mestilah semangat kan nak buat sebab Allah suruh? Tapi manusia ini ada turun dan naik semangatnya, turun dan naik imannya. Kan? Sebab itu Allah sambung lagi dalam ayat tersebut; neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu. Kitalah manusia itu kan? Kita, keluarga kita, sahabat kita, cikgu kita.

Lemah semangat lagi? Okay, jom sambung ayat tu lagi; penjaganya malaikat yang kasar, keras, yang tidak mendurhakai Allah. Yang tidak akan melanggar apa yang Allah suruh. Scary tak untuk kita hadapi semua itu di akhirat kelak? Dan kalau bukan kita yang hadapi, keluarga kita juga mungkin akan menghadapinya kerana kita tidak berusaha untuk menjaga mereka.

Lemah semangat itu perkara biasa, kerana kita adalah manusia yang penuh dengan kelemahan. Namun kita berTuhankan Allah yang Maha Kuat kan? Dan kita yakin Dia selalu ada untuk tolong kita dalam apa jua tindakan kita kan? Jadi, bangkitlah dan selamatkan diri kita dan mereka yang kita sayang!

p/s : Peringatan ini lebih kepada diri sendiri yang selalu ambil keluarga sambil lewa. Kerana mereka selalu ada di sisi saat diperlukan. Tolong doakan saya juga mampu untuk berbakti kepada mak ayah saya ^_^


1 comment:

NuR hANiS HaShiM said...

:( :( :(
doakan hanis kuat :'(
hanis akan cube yg terbaik...
nervous nk tgu cuti utk balik ke rumah jumpe keluarga...
sgt nervous :(

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...