Monday, February 15, 2010

::Akhlak Islami::

Menurut Ahmad Syalabi, ada 2 cara Islam disebarkan di dunia:

1) Islam disebarkan dengan ajaran Islam sendiri iaitu Al-Quran. Mukjizat yang terkandung dalam Al-Quran telah membuatkan batin umat manusia tenteram dan damai sehingga memasuk ke dalam relung kalbu umat manusia untuk terus mempelajarinya. selain itu, Allah S.W.T sebagai pencipta langit, bumi dan seisinya telah menjamin keaslian Al-Quran sepanjang masa.

2) Kemurnian prinsip-prinsip Islam itu sendiri. Wajar jika Islam dapat diterima kerana Islam tidak hanya mengatur ibadat kepada Allah S.W.T saja, tetapi juga mengatur hubungan manusia dengan manusia serta alam sekitar

Islam disebarkan melalui prinsip2 islam itu sendiri, bermaksud, prinsip2 Islam telah dimanifestasikan oleh para sahabat sehingga manusia tertarik untuk mengenali Islam. Prinsip2 Islam telah menjadi akhlak para sahabat dan menjadi sebati dalam kehidupan mereka dan bukan sekadar moral dan etika. apa pula perbezaan antara akhlak, moral dan etika?

Dalam bentuk psikologi, akhlak lahir dari dalam diri manusia, sedangkan moral dan etika tampak dalam bentuk zahiriah manusia. Maka, nilai2 yg bersifat akhlak tidak dapat dikesan kerana yang batin telah terpancar keluar dalam wujud contoh tingkah laku dan tutur kata. Sementara itu, moral dan etika itu hanya berbentuk zahiriah saja dan mampu dikesan atau dibuat-buat serta tergantung kepada kemampuan tindakan seseorang. Tindakan tersebut terjadi kerana disebabkan oleh akhlak yang lahir dari sebuah keikhlasan batin, sementara moral dan etika hadir hanya kerana tuntutan keadaan dan situasi yang menyebabkannya terpaksa dimunculkan.

itulah yang perlu kita bina dari sekarang, Islam sebagai cara hidup yang menjadi sebati dalam seluruh kehidupan kita. Setiap saat kita perlu disandarkan kepada Allah dan kita menjadi apa yang Allah gariskan dalam manhaj yang diturunkan untuk manusia. Hidup kita perlu berdasarkan celupan Allah.

"Sibgah Allah (celupan Allah). Siapa yang lebih baik sibgah-Nya daripada Allah? Dan kepada-Nya kami menyembah".
(2:138)

apabila akhlak yang dimiliki oleh umat Islam mempamerkan kecantikan Islam itu sendiri, hati manusia akan tertarik untuk mengenali agama yang membawa kepada keindahan yang terlihat.

(ruj: "Mujahid Cinta, Panduan Luahan Hati dan Cinta Suci", Irwanto Al-Krienciechie)


mari kita sama2 memanifestasikan prinsip2 Islam dalam kehidupan seharian kita. Sibgah Allah menjadi tujuan.


5 comments:

...zUlaIkHA... said...

salam..

nice article ya ukhti...

generasi al-quran yang unik...

menjadi ikutan para sahabat yang muncul dari celah-celah ayat2 al-quran..

comel sangat..(^_^)

~AiMaLSyauQiyaH~ said...

~zulaikha

wasalam... inshaAllah, itu yang dikejar...hehe... cumel.... mesti nk tersenyum bila terpk...

atTahirah said...

OIT!!

pening bacenye.. ngeee..
bleh ke habiskan dlm one nite like you did??
hoho

nk jugak!!!

mohd asyriq said...

~Mujahid Cinta, Panduan Luahan Hati dan Cinta Suci~

buku jiwang eh?..=p

~AiMaLSyauQiyaH~ said...

~L.H

inshaAllah bleh je.. awk lagi hebat bab2 membaca ni... hehe.. pening ke? xtau mcm ne nak mudahkan lagi..huhu~


~Asyriq

buku tu cerita byk pasal jihad utk pemuda-pemudi...

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...