Tuesday, March 30, 2010

::Kekuatan itu::

setelah penat berperang dlm peperangan Uhud, kaum Muslimin pulang ke Madinah. Meskipun penat, pada malam itu, mereka tetap berjaga2 bahkan berkawal di seluruh sudut dan penjuru madinah. Begitu juga Rasulullah SAW.

Pada malam itu juga baginda memikirkan ttg lgkah2 yg perlu. Bagnda bimbang kaum musyrikin akan menyerang Madinah. Langkah yg diambil baginda ialah mengejar musuh. pada pagi hari selepas perang Uhud, 8 Syawal tahun 3H, baginda mengeluarkan arahan ini dan yg hanya boleh mengikut adalah org yg ikut dlm Perang Uhud.

Perang Uhud meninggalkan kesan yg besar kpd reputasi kaum Muslimin. Madinah diancam pelbagai bahaya dari segenap penjuru. Org Yahudi, kaum munafik dan Arab Badwi sudah berani menzahirkan permusuhan mereka.

4H, kabilah2 Adhal dan Qarah melakukan keganasan sehingga terbunuhnya 10 shbt. Bani Amir melakukan kekacauan sehingga terbunuhnya 70 shbt (Peristiwa Bi'ru Ma'unah). Bani Nadhir merancang utk membunuh nabi. Bani Ghathan merancang mahu menyerang Madinah.

berlakulah banyak ekspedisi utk mengembalikan kegemilangan dan kewibawaan kaum Muslimin, Antaranya ialah Ekspedisi Abu Salamah yang berlaku pada awl Muharram thn 4H. ekspedisi ini diketuai oleh Abu Salamah. Abu Salamah pulang dlm keadaan kepayahan kerana kesan2 luka perang Uhud masih terasa. Ini juga menjadi sebab beliau meninggal dunia tidak lama kemudian.

(Rujukan : Raheeq Makhtum )

* * * * * *

wahai diri, sedangkan kekasih Allah juga diuji dengan sebegitu besar ujiannya.
apakah dengan sedikit ujian kau mahu merungut?
wahai diri, sedangkan baginda Nabi tidak pernah berehat walaupun setelah menghadapi perang menegakkan agama Allah, adakah kau yang hanya diuji dengan sedikit kepenatan, keletihan ingin berhenti dari menyampaikan agamaNya?
Wahai diri, sedangkan baginda tidak makan beberapa hari sehingga terpaksa mengikat perut, dan baginda masih mampu bersama2 para sahabat utk menggali khandak demi mempertahankan agama Allah,
adakah kau yang diberi makanan yang mewah, ingin mengalah apabila disuruh utk belajar, merungut dengan sedikit kesusahan, meyerah sebelum bermujahadah?

wahai diri, baginda tidak pernah merungut, tidak pernah berehat, tidak pernah berhenti demi memastikan risalah agamaNya ini sampai kepada umatnya, adakah kau mahu berhenti dengan alasan kau terlalu sibuk dengan urusan lain sehingga tidak mampu untuk menyelitkan sedikit pun masa dari 24 jam yg diberikan utk menegakkan syariatNya?

“Sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa); dan bacaan (pada waktu) lebih berkesan.”

“Sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan-urusan yang panjang.”

“Dan sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadahlah kepadaNya dengan sepenuh hati."

(Al Muzammil: 6-8)


wahai diri, carilah kekuatan daripadaNya, sesungguhnya Dialah yg Maha Kuat.
kembalikanlah segala urusan kepadaNya, kerana Dialah yg merencanakan setiap sesuatu.
Wahai diri, letaklah pergantungan kepadaNya, kerana Dialah sebaik2 penolong.
Yakinlah dengan ketentuanNya kerana segalanya telah pun ditentukan.





5 comments:

aisyah ismail ♥ said...

barakallahufik adik :)

fieqa said...

jazakillah for this reminder!
meresap ke hati

mge trus kuat aida!
mohon pd Allah agr bersam2 dlm setiap langkah dan pergerakan kita, insyaAllah

salam mujahadah buat akhowat kmb..:)

~AiMaLSyauQiyaH~ said...

~ kak 'aisyah

(^_^)

~ tulip putih

inshaAllah.. semoga Allah terus memegang hati2 kita agar dekat denganNya...

salam mujahadah juga!

BellaHana said...

thanks for this.and sorry for my forgetness.ur besday is yesterday rite??huhu..hepi belated besday aida.gud luck in ur exam,world and after-world.insyaAllah:)

~AiMaLSyauQiyaH~ said...

~bella

u r welcome dear.. nothing la.. age is just an imaginary number.. hehe.. thx... may us be in the hereafter together inshaAllah

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...