Saturday, December 26, 2009

::Abu Jahal tewas di tangan dua pemuda::

Abdul Rahman Bin Auf berkata, “Dalam Perang Badar, aku turut serta dalam barisan kaum Muslimin. Setiap kali melihat ke kanan dan kiri, aku sentiasa melihat ada dua orang anak kecil(remaja). Tiba-tiba salah seorang daripadanya meminta aku menunjukkan Abu Jahal kepada mereka.

Aku bertanya kepadanya; “Apakah yang akan kamu lakukan kepadanya?”

Dia menjawab,”Aku mendapat tahu di banyak mencaci Rasulullah Saw. Demi Allah yang jiwanya berada di tangan-Nya , apabila aku melihatnya aku akan membunuhnya, atau aku akan mati dibunuhnya.”

Aku berasa kagum terhadapnya. Tidak lama kemudian aku melihat Abu Jahal berada di tengah-tengah kaumnya.

Kemudian aku katakana kepada mereka berdua, “Tidakkah kamu dapat melihatnya? Itulah dia orang yang kamu tanyakan kepadaku.”

Seketika itu juga mereka meluru lalu menyambar Abu Jahal serta memberi pukulan pedang. Sudahnya Abu Jahal tewas. Sesudah itu, keduanya pergi menemui Rasulullah dan baginda memberikan harta benda yang ada pada tubuh Abu Jahal kepada salah seorang daripada mereka kerana seorang lagi gugur dalam perang Badar itu.
Dua orang remaja tersebut ialah Muadz bin Amru bin Al-Jamuh dan Mu’awwaz bin Afra’ .

(Ruj: Rahiqul Makhtum, Sejarah Kehidupan Nabi Muhammad SAW, Syaikh Shafiyur Rahman Al-Mubarakfury)
hebatnya pemuda zaman silam. ayuh kita contohi mereka!!

Sunday, December 20, 2009

::gelisah::

sedang sibuk membaca di laptop, tetibe masuk mesej;

"salam, ko apply newcastle n cardif kn? cne? dpt x? kn dh kua kn?"

teruslah hati ni berdebar sgt2...
apalagi, internet tgh on, truslah masuk ke email...
dan tatkala itu, inbox yahoo mail yang kosong sgt mengecewakan...
Ya Allah, tak tahu nak react mcm ne..
sekadar nk menyedapkan hati si pemberi mesej..

"aku dah dpt dr soton...y 2 lg xda lak.."

dan die pun trus menenangkan hati..

"owh,yke. ade la nt tu kot.insyaAllah"

sejauh mana hati ini yakin yang rezeki itu memang telah ditentukan olehNya..
di sinilah keyakinan itu diuji..
dan ya, diakui..
hati ini resah mengenangkan semua itu..
ya Allah, aku mohon kekuatan...

mengenangkan semua ini, teringat ketika bersembang dgn adik2 di KMB,
teringat kata2 sendiri kepada adik2 tersebut..

"bilamana hati kite terasa sedih sebab xdpt sesuatu, maknanya kita sangat2 menginginkannya.. bila kite sedih sebab xdpt result gempak dan kita kata kita dah berusaha sehabisnya..sedangkan kita tahu Allah kira usaha, maksudnya hati ini sgt menginginkan benda tu, dan benda tu semua dunia kan.. maknanya hati ini masih terikat dgn dunia.. hati ini masih mengharapkan dunia..."

kata2 itu terngiang2 di telinga dan kepala..dan inilah yang Allah berikan tatkala memohon ketenangan hati dariNya..

"Dan Allah berfirman, "jgnlah kamu menyembah dua tuhan; hanyalah Dia Tuhan Yang Maha Esa. Maka hendaklah kepada-Ku sahaja kamu takut". Dan milik-Nya meliputi segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada-Nyalah (ibadah dan) ketaatan selama-lamanya. Mengapa kamu takut kepada selain Allah?. Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan"
( An-Nahl; 16: 51-53)

"Ya Allah, letaklah dunia di tgnku dan janganlah Engkau letak dunia dalam hatiku"

Saturday, December 19, 2009

~open your eyes by maher zain~

Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..



video

Tuesday, December 15, 2009

::salam sayang dari seorang adik::

bila aku minta pada Allah sekuntum bunga,
Dia beri aku kaktus yang berduri
bila aku minta pada-Nya seekor rama-rama,
Dia beri aku seekor ulat yang hodoh
aku bersedih........
kenapa Allah tak kabulkan permintaanku??
namun, setelah beberapa lama, kaktus itu pun berbunga, cantik sekali
dan ulat itu pun berubah menjadi seekor rama2, indah sekali
itulah cara Allah, Dia memberi apa yang kita perlukan
bukanlah apa yang kita minta
kerana Dia lebih mengetahui apa yang sesuai untuk kita...

"Setiap bencana yg menimpa di bumi dan yg menimpa dirimu sendiri telahpun ditulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu.Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri"
(Al-Hadid; 57:22-23)


p/s: khas buat kak yana aziz..akak.. na sentiasa sayangkan akak xkire apa pun... bukanlah na menyayangi akak kerana org lain..na dah anggap akak macam akak na... sbb na xpernah ada kakak dan mmg na anggap akak kakak na...

Sunday, December 13, 2009

::kepulangan yang dinanti::



alhamdulillah, akhirnya sampai juga ke rumah setelah hampir seharian mengembara. seolah-olah Dia menyusun segalanya dengan cantik kerana segalanya terletak di tempatnya dengan sendiri.


"....sungguh, rencanaKu sangat teguh"
(Al-A'raf; 7 : 163)


terasa pertolongan-Nya sangat banyak sepanjang tempoh perjalanan untuk pulang ke rumah kali ini. Betapa Dia mudahkan juga untuk kami sampai ke rumah. terima kasih ya Allah.

" ..... barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan membuka jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu"
(At-Talaq; 65:2-3)


selepas selesai solat magrib dan isyak (jamak takdim) dan makan malam, bergegas lah kami (menaiki dua kereta) ke terminal kajang kerana tiket bas adik2 pukul 830 mlm.. alhamdulillah sampai2 je dah kul 8.30, elok2 je utk adik2 tu naik dan berangkat pulang.... walaupun terpaksa bersempit menaiki kereta (seramai 5 org ditempatkan dekat tempat duduk belakang, memang bersempitlah!!) hehe.. teringat pulak kenangan pulang dari masjid sunway, perkara sama juga telah berlaku.. namun hikmahnya, sempat juga kami bermesra, setelah agak lama tidak berbual begitu akibat kesibukan exam dan hal2 yang lain.... (maaf al** jika saya terlalu berkasar dengan awk.. cuma telah agak lama saya tidak begitu, sekadar ingin menceriakan suasana)..


sampai di terminal tu, setelah bersalaman dgn adik2, bergegaslah bersama j**a ke kaunter utk mencari tiket pulang ke rumah... "maaf dik, tiket g ipoh xde mlm ni, pg besok ade la" (olahan mengikut kepahaman sendiri)...hati berbicara sendiri...."xpe, naik train pun leh, insyaAllah"

kami ditinggalkan utk menaiki komuter( ke apa benda ntah tu, xpenah amik kisah beza erl dll) di stesen UKM... mungkin ujian Allah atas kelalaian kami....niat ingin ke puduraya.. lantas membeli tiket ke pudu (setelah berhenti di stesen bandar tasek selatan)... mujurlah dapat mencari teksi dalam masa yang pantas utk ke puduraya... terasa Allah itu dekat, pertolonganNya sentiasa ada bersama2 hamba yang mengharap... sampai di puduraya dalam 1010 mlm dan bas terakhir ke ipoh pada 1030 mlm.. ya Allah, Dia jugalah sebaik2 pemberi pertolongan.. namun, hati ini merisaukan dua sahabat yang akan pulang ke melaka... bas terakhir telah pun bergerak pada 1o mlm.
namun, tanpa berputus asa, terus juga mereka berdua (dan juga j**a) mencari tiket...

"dan jgnlah kamu berputus asa terhadap rahmat Allah. sesungguhnya tiada yang berputus asa drpd rhmat Allah kecuali kamu yang kafir"
(Yusuf; 12: 87)

dan sekali lagi syukur kepada Allah atas nikmatNya yang mencurah2 mlm tu.. dapatlah tiket pukul 1045 mlm... kami pun bersalam2 dan berpesan2 sesama kami.. berpisahlah menuju ke terminal masing2...(sempat juga menelefon seorg lagi sahabat sekadar ingin memberitahu keadaan diri dan mengucapkan selamat tinggal)

"syg, i think ktrg kene tipu, tll now tk de bus pun..n i'm exhausted n pissed of thp moksya"

msg msk pukul 2322.. terasa diri ini sahabat yg jht kerana xsdr msg tu msk lg awl... (tertido di bahu n**a) . pukul 0031 barulah membalas msg tu.. kerana lmbt sgt mendapat reply dri a**q, truslah mendail nombornya... alhamdulillah sgt2 setelah diberitahu bahawa mereka telah bergerak ke melaka...

semua selamat sampai ke destinasi masing2 dengan rahmat dariNya... betapa banyaknya pertolongan yang Dia berikan di saat kami memerlukannya..

betapa cantiknya susunan takdir yang telah Dia aturkan dalam pengembaraan kami satu malam hanya untuk kembali ke pangkuan keluarga tercinta..


"Apabila hamba-hambaKU bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya aku dekat...Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepada-KU...Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-KU, agar mereka memperoleh kebenaran.."
(Al baqarah: 186)





Sunday, December 6, 2009

::terusik::

tatkala suasana sekeliling sibuk memikirkan exam sem 3 yang bakal diteruskan esok,
dengan subjek2 yang heavy yang akan dihadapi...
hati ini terusik kembali, mengenangkan si dia yang pergi meninggalkan kami
ketika kami masih lagi memerlukan belaiannya,
ketika kami masih lagi memerlukan nasihatnya,
ketika kami masih lagi memerlukan bimbingannya..
perginya dia meninggalkan amanat
perginya dia meninggalkan satu harapan..
agar kami terus kuat menghadapi hari2 yang mendatang
agar kami terus berpegang teguh kepada SI DIA yang sentiasa ada bersama2 kami..
namun saat ini, SI DIA mengetuk pintu hati,
melayarkan kembali kenangan suasana pertemuan terakhir kami dengan si dia..
sayunya bila mengenangkan betapa besarnya amanat dan harapan itu..
yang kini sedang cuba untuk kami penuhi..
atas dasar cinta dan sayangnya kami kepada si dia..
yang telah mengenalkan kami kepada SI DIA...
kami merencana, DIA juga merencana..
namun rencanaNYA jugalah yang paling teguh...
dan kami cuba menerima dan berusaha...
sehingga bertemunya kami dengan si dia semula..


"dan Dia (ALLAH) yg mempersatukan hati mereka (org beriman). walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dpt mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka.
Sungguh, Dia Maha Perkasa Maha Bijaksana"
(Al-Anfal , 8:63)


p/s : khas buat kak aisyah ismail yang kini berada di Cardiff.. akak...kami memang sangat merindui akak... nukilan ini tatkala teringat kenangan di bwh tangga dulu...

Other posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...